* 柴田多賀治「D. H. ロレンスと B. ラッセル」
* 右写真出典:From R. Clark's B. Russell and His World, 1981.
(第一章 第一次世界大戦)
この頃,私は,後に『社会改造の原理』(Principles of Social Reconstruction, 1916)というタイトルで出版された連続講演(講義)の準備をしていた。彼(ロレンス)もまた講演することを望んでいた。それで一時は,二人の間で一種のゆるやかな協力(関係)が可能であろうと思われた。私たちは数多くの手紙をやりとりしたが,私がロレンスに送った手紙は失くなってしまった。しかし,彼から私へ送られた手紙は出版されている(注:つまり,ラッセルがロレンスに送った手紙は,内容が気に入らず,ロレンスは廃棄してしまったが,ロレンスがラッセルへ送った手紙は,(多分)ロレンスが控えを残しており,後に書簡集として出版された。。彼の手紙をみれば,二人の間で根本的に意見が相違しているという意識(をもっていること)にしだいに気づくようになる過程を追っていくことができる。私は民主主義を堅く信奉していたが,彼は政治家たちが考え出すよりも先にファシズム(全体主義)の全哲学を展開していた。(彼は私宛の手紙で次のように書いている。)
「私は,'民主的な統制'というものを信じません。労働者は,自分の身近な環境において,組織の長や監督者を選ぶのは適していますが,それ以上の者を選ぶのは適していません。選挙区(選挙のあり方?)を全面的に改めなければなりません。労働者は,直接自分に関係のある事柄だけに関係する上位者を選ぶべきであって,それ以上であってはいけません。それより上位の統治者は,労働者階級以外から -労働者以外の者が立候補する時- 選出されなければなりません。すべての組織体(有機体)がそうでなければいけないように,何事も'一つの本物の支配者'において最高潮に達しなければなりません。愚かな大統領をいただく愚かな共和国ではなく,ジュリアス・シーザーのような選ばれた'王'をいただかなければなりません。」
彼は,もちろん,想像の上では,独裁制が確立されたら,自分こそジュリアス・シーザーにふさわしいだろうと想っていたのである。これは,彼の思考全てに共通の'夢想家的な性質'の一部であった。彼は決して現実世界と直接対峙する(現実に立ち向かう)ことはしなかった。彼は,いかにして大衆(民衆)に向かって真理を宣言しなければならないかということについて,いつも(非難めいた)長広舌をふるった。そうして,彼は,大衆は自分の話に耳を傾けるだろうと確信していたようである。私は彼に,いかなる方法をとるつもりか,尋ねたことがある。
「あなたは自分の政治哲学を本に書くつもりか?」
「そのつもりはない。現代の腐敗した社会においては,書かれた言葉はいつも嘘である。」
「そんなら君はハイド・パークヘ行って,石鹸箱の上に立って『真理』を宣言するつもりなのか?」
「いや,それはあまりにも危険すぎる。」(時々彼には,妙に分別くさいところが現れた。)
「それではいったいどうするつもりなのか?」
と私がさらに追求すると,彼はいつも話題を変るのであった。
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I was at this time preparing the courses of lectures which was afterwards published as Principles of Social Reconstruction. He, also, wanted to lecture, and for a time it seemed possible that there might be some sort of loose collaboration between us. We exchanged a number of letters, of which mine are lost but his have been published. In his letters the gradual awareness of the consciousness of our fundamental disagreements can be traced. I was a firm believer in democracy, whereas he had developed the whole philosophy of Fascism before the politicians had thought of it.
'I don't believe', he wrote, 'in democratic control. I think the working man is fit to elect governors or overseers for his immediate circumstances, but for no more. You must utterly revise the electorate. The working man shall elect superiors for the things that concern him immediately, no more. From the other classes, as they rise, shall be elected the higher governors. The thing must culminate in one real head, as every organic thing must - no foolish republic with foolish presidents, but an elected King, something like Julius Caesar.'
He, of course, in his imagination, supposed that when a dictatorship was established he would be the Julius Caesar. This was, part of the dream-like quality of all his thinking. He never let himself bump into reality. He would go into long tirades about how one must proclaim 'the Truth' to the multitude, and he seemed to have no doubt that the multitude would listen. I asked him what method he was going to adopt. Would he put his political philosophy into a book? No: in our corrupt society the written word is always a lie. Would he go into Hyde Park and proclaim 'the Truth' from a soap box? No: that would be far too dangerous (odd streaks of prudence emerged in him from time to time). Well, I said, what would you do? At this. point he would change the subject.
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