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バートランド・ラッセル 自伝 第1巻第4章 - 妻の兄のローガン(松下彰良 訳)- The Autobiography of Bertrand Russell, v.1

前ページ 次ページ 第1巻 第4章(婚約期間)累積版 総目次
* 三浦俊彦(書評)「小倉脩三『夏目漱石-ウィリアム・ジェームズ受容の周辺-』」



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 パーサル・スミス家の人々のなかにいる時は,私は,こういったような事柄から免れていた。(松下注:ラッセル家,特に祖母のまじめさや辛辣さとの対比であると思われる。)彼らのなかにあって,私は,幸福であり,よくしゃべり,気後れすることもなかった。彼らは,私は非常に知的であると(私に)感じさせるやり方で私の能力を引き出した。私は,彼らの家で,ウィリアム・ジェームズ(William James, 1842-1910:アメリカを代表する哲学者・心理学者/弟は小説家のヘンリー・ジェームズ)のような,興味深い人々と出会った。ローガン・パーサル・スミスは,フローベール(Gustave Flaubert, 1821-1880:フランスの小説家。代表作は『ボヴァリー夫人』),ウォルター・ペイター(Walter Pater, 1839-94/右欄上写真参照)等の,1890年代の文化を私に吹き込んだ。彼は--たとえば,「4つの語(word)ごとにカンマをつけなさい;文章の初め以外には決して 'and' を用いてはいけません」といった--文章を上手に書くためのルールを私に教えた。私はウォルター・ペイターのスタイル(文体)で,挿入語句をいっぱい入れて文章を作ることを学んだ。後にマチスとピカソが占めたと同じ地位をその当時占めていたマネやモネやドガ(注:後期印象派の画家たち)について正しく評価することを学んだ。(松下注:ラッセルは,後に,ラッセルの「自由人の信条」のような,ペイター流の美文調スタイルを放棄し,簡潔を旨とするラッセル独自のスタイルを確立した。)
 ローガン・パーサル・スミスは,私より7つ年上であり,私に多くの倫理的アドバイスを与えた。彼は,フィラデルフィア・クェーカー(松下注:フィラデルフィアは,俗称 the Qaker City と呼ばれる。Quaker = the Society of Friends キリスト友会)主義の倫理観から,カルチェ・ラタン・ボヘミア(パリ・セーヌ河畔のカルチェ・ラタンで自由奔放な生活をしていたボヘミアン)の倫理観に移行する過渡期にあった。政治的には,彼は,フェビアン協会(注:漸進的社会主義者団体)の創設者の一人であるグラハム・ウォーラス(Graham Wallas, 1858-1932:しかしながら彼は後に自由主義に戻ったが。/右欄下の写真参照)(の影響)によって転向させられ,社会主義者になっていた。ローガンは,クェーカー教徒の博愛主義の実践を,社会主義者の信条に適合させようとした。性道徳においては彼は当時非常に禁欲的であり,実際,ほぼマニ教徒(善・神・精神などの'光明'と,悪・悪魔・肉体などの'暗黒'の対立を説く「二元論」を信奉/3~7世紀にペルシアで栄えた。)に近かったが,宗教上は,彼は,不可知論者であった。彼は,自由思想の若者たちを説得して,彼らに,自分を律する高い水準の規律と自己否定を保持させようとした。この目的から彼は,「'やかまし屋'(堅苦しい人々)の戒め」と,ユーモラスに名付けたものを作った。私も参加し,その規則を数年間遵守した。(著者注:私はこの規則をp.85ぺージの付録に述べている。そうしてそれに,私のケンブリッジ時代にローガン・パーサル・スミスから受けとった若干の手紙の断片をつけ加えてある)

Among the Pearsal Smiths I escaped from this sort of thing. Among them I was happy and talkative and free from timidity. They would draw me out in such a way as to make me feel quite intelligent. I met interesting people at their house, for instance William James. Logan Pearsall Smith indoctrinated me with the culture of the nineties - Flaubert, Walter Pater, and the rest. He gave me rules for good writing, such as 'Put a comma every four words; never use "and" except at the beginning of a sentence'. I learned to make sentences full of parentheses in the style of Walter Pater. I learned the right thing to say about Manet, and Monet, and Degas, who were in those days what Matisse and Picasso were at a later date.

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Logan Pearsall Smith was seven years older than I was, and gave me much moral advice. He was in a state of transition between the ethical outlook of Philadelphia Quakerism and that of Quartier-Latin Bohemia. Politically he was a socialist, having been converted by Graham Wallas, one of the founders of the Fabian Society (who, however, at a later date reverted to Liberalism). Logan tried to adapt the philanthropic practice of the Quakers to the socialist creed. In sexual morality he was at that time very ascetic, in fact almost Manichaean, but in religion he was agnostic. He wished to persuade free-thinking young people to preserve a high standard of personal discipline and self-denial. With this object, he created what he called humorously 'The Order of Prigs', which I joined, and whose rules I obeyed for several years.*
* I give the rules in the Appendix on p.85, and these are followed by fragments of some of the letters from L. P. S. during my years at Cambridge.

(掲載日:2005.07.16/更新日:2011.2.26)