バートランド・ラッセルの名言・警句( Bertrand Russell Quotes )
  
 正義と不正とは一緒に取り上げられなければならない。一方を強調し他を強調しないでいることは不可能である。それでは,「不正」とは,実際なんであろう。それは,実際においては,群集によって嫌われている種類の行為である。それを不正と呼び,さらにこの概念を中心に入念な倫理体系を築いて,その嫌悪の対象に罰を加えることに対して群衆は自己の正当化を行なうのである。その一方,群集は定義によって正しいのであるから(注:単純な多数意見に対する皮肉),群衆がその残酷な衝動を解放するまさにその瞬間に,それは同時に,自分たちの自尊心を増大させる。これは私的制裁(リンチ)を行なう心理であり,犯罪者が罰されるその他の方法の心理である。それゆえ,正義の概念の精髄は,正義の仮面で覆い隠すことによって自らのサディズムのはけ口を与えることである。

Righteousness and unrighteousness must be taken together; it is impossible to stress the one without stressing the other also. Now, what is "unrighteousness" in practise? It is in practise behaviour of a kind disliked by the herd. By calling it unrighteousness, and by arranging an elaborate system of ethics around this conception, the herd justifies itself in wreaking punishment upon the objects of its own dislike, while at the same time, since the herd is righteous by definition, it enhances its own self-esteem at the very moment when it lets loose its impulse to cruelty. This is the psychology of lynching, and of the other ways in which criminals are punished. The essence of the conception of righteousness, therefore, is to afford an outlet for sadism by cloaking cruelty as justice.
 出典: Bertrand Russell: Has Religion Made Useful Contributions to Civilization? 1930.
 詳細情報:http://russell-j.com/beginner/0466HRMUC-170.HTM

 <寸言>
 不道徳な人間(政治家その他)が「正義の仮面」をかぶっていることがいかに多いことか!? いや不道徳だからこそ、道徳的であることを強調しなければ自分の仕事を続けられないのであろう。