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バートランド・ラッセル 自伝 第2巻第5章 - ヒトラーのドイツは別問題(松下彰良 訳) - The Autobiography of Bertrand Russell, v.2

前ページ 次ページ v.2,chap.5 目次 (総目次)

第2巻第5章 テレグラフ・ハウス時代末期(承前)


ラッセル英単語・熟語1500
 けれども,この態度(注:「良心的兵役忌避」)は,知らず知らずのうちに,誠意のないものになっていった。(第一次大戦の時)私は,カイゼル(ドイツ皇帝ウィルヘルムII世, 1859-1941)のドイツによる覇権の可能性を不本意ながらも黙認するという考えを持つこともできた。即ち,たとえそれが悪だとしても,世界戦争とそれによってひきおこされるものほど,大きな害悪ではないだろうと考えた。しかし,'ヒトラーのドイツ'は別問題だった。ナチスは,実に不快であり,残酷で頑迷で愚劣だということがわかった。道徳的にも知的にも,同様に,憎むべき存在であった。私は,'平和主義者としての信念'を固守していたが,そうすることの困難さがしだいに増していった。1940年に英国が侵略の脅威をうけた時,第一次大戦の間中はまったく(英国の)完全なる敗北の可能性というものを心に描いていなかった,ということを実感した。このような可能性は堪え得られないと思った。そしてついに,第二次大戦においては,勝利を達成することがいかに困難なものであっても,そしてその結果がいかに苦痛なものであろうとも,勝利のために必要なことは全て支持しなければならないということを,意識的に,そしてはっきりと決意した。
 これが,1901年の「回心」に際して私が持つにいたった多くの信念を,徐々に放棄していく最後の段階であった(参考:魂の孤独と寂寥感(ラッセルの回心
私は,無抵抗の信条を完全に固執してきたわけでは決してなかった。即ち,私は常に,警察と刑法の必要性を認識していた。第一次大戦中においてさえ,戦争の中には正当化できるものもあるということを公に主張していた。けれども,その後の経験が容認する以上に,無抵抗という手段,あるいはむしろ非暴力による抵抗という手段に大きな領分を許容していた。それ(非暴力による抵抗)は確かに重要な役割をもっている。たとえばガンジーが反英国闘争においてインドを勝利に導いたようにである。しかしながら,それは,その無抵抗手段,もしくは非暴力抵抗手段が適用されるその相手にたいして何らかの確実な効果があるかどうかにかかっている。インド人が鉄道線路に身を横たえ,襟き殺されようと当局に挑んだ時,英国人はそのような残酷な行為はとても堪えられないと考えた。しかしナチスはそれと類似の情況にあっても何のためらいも示さなかった。トルストイは,権力の保持者も無抵抗手段にあえば道徳的に再生させられるだろうということを,非常に偉大な説得力をもって説いたが,1933年以降のドイツに対してはそれは明らかに真理ではなかった。トルストイは,権力の保持者がある点を越えてまで冷酷ではないという場合にのみ正しい。しかし,ナチスの冷酷さはこの限界点をはるかに越えていた。
 しかし,私の信念を変えさせる上に,私的な経験が,世界の状態とほとんど同じくらい大いに関係があった。学校においては,もし弱者が抑圧されるべきでないとしたら,非常に決定的かつ力強い権威の行使が必要であるということがわかった。スープの中に留めピンが入っていたような場合,善良な周りの人がゆっくり処置してくれるのを待っているわけにはいかない。緊急かつ断固たる処置が必要である。私は,二度目の結婚生活において,自分の信条が命ずると考えたところの,妻の自由に対する尊重を保持しようと努めた。けれども,私の寛容力や'キリスト教徒の愛'と呼ばれるものは,私が要求していたものと同等のものではないということがわかった。そうして,望みのもてない努力をいつまで続けていても,それは自分に大きな害をもたらすだけであり,相手のために思いやったことも達成できない,ということがわかった。他の誰かが,前もって私にこのことを注意してくれることができただろうが,私は自分の理論にとらわれて盲目的になっていた。(注:ラッセルは「妻の恋愛の自由」を認めたが,別の男性との間に子供を設けることまではよしとしていなかった。ドーラは別の男性との間にも子供を設けるとともに同居させたため,ついには離婚を決意した。)

v.2,chap.5: Later Years of Telegraph House

This attitude, however, had become unconsciously insincere. I had been able to view with reluctant acquiescence the possibility of the supremacy of the Kaiser's Germany; I thought that, although this would be an evil, it would not be so great an evil as a world war and its aftermath. But Hitler's Germany was a different matter. I found the Nazis utterly revolting - cruel, bigoted, and stupid. Morally and intellectually they were alike odious to me. Although I clung to my pacifist convictions, I did so with increasing difficulty. When, in 1940, England was threatened with invasion, I realized that, throughout the First War, I had never seriously envisaged the possibility of utter defeat. I found this possibility unbearable, and at last consciously and definitely decided that I must support what was necessary for victory in the Second War, however difficult victory might be to achieve, and however painful in its consequences.
This was the last stage in the slow abandonment of many of the beliefs that had come to me in the moment of 'conversion' in 1901. I had never been a complete adherent of the doctrine of non-resistance; I had always recognized the necessity of the police and the criminal law, and even during the First War I had maintained publicly that some wars are justifiable. But I had allowed a larger sphere to the method of non-resistance or, rather, non-violent resistance than later experience seemed to warrant. It certainly has an important sphere; as against the British in India, Gandhi led it to triumph. But it depends upon the existence of certain virtues in those against whom it is employed. When Indians lay down on railways, and challenged the authorities to crush them under trains, the British found such cruelty intolerable. But the Nazis had no scruples in analogous situations. The doctrine which Tolstoy preached with great persuasive force, that the holders of power could be morally regenerated if met by non-resistance, was obviously untrue in Germany after 1933. Clearly Tolstoy was right only when the holders of power were not ruthless beyond a point, and clearly the Nazis went beyond this point.
But private experience had almost as much to do with changing my beliefs as had the state of the world. In the school, I found a very definite and forceful exercise of authority necessary if the weak were not to be oppressed. Such instances as the hatpin in the soup could not be left to the slow operation of a good environment, since the need for action was immediate and imperative. In my second marriage, I had tried to preserve that respect for my wife's liberty which I thought that my creed enjoined. I found, however, that my capacity for forgiveness and what may be called Christian love was not equal to the demands that I was making on it, and that persistence in a hopeless endeavour would do much harm to me, while not achieving the intended good to others. Anybody else could have told me this in advance, but I was blinded by theory.
(掲載日:2009.04.21/更新日:2011.10.25)