バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)
* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
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第1章「哲学と政治(1947)」n.32
経験的基礎のない教義体系、たとえばスコラ神学、マルクス主義、ファシズムの体系のようなものは、その信奉者達の間に、高度の社会的一体性を生み出すという利点を持っている。しかしそれらは必然的に国民の価値ある部分の迫害を(必然的に)伴うという欠点を持っている。スペインはユダヤ人とムーア人を追放することによって没落した。フランスはナントの勅令の廃止後に ユグノー(新教徒)を他国に移住させることによって、損害をこうむった。 ドイツはヒットラーのユダヤ人に対する憎悪さえなかったら、恐らく最初に原子爆弾を携えて戦場に現れただろう(注:ヒトラーはユダヤ人物理学者の協力を得たくないと考えていた)。そうして、繰り返して言えば、独裁制には、さらに二つの欠点、即ち、実際上重要な事実問題について誤った信念を伴う(必要とする)という欠点、及び、問題の(in question)狂信主義を共有しない人々のなかに激しい敵意をかきたてるという欠点がある。これらの様々な理由から、長い目でみれば、独断的な哲学に夢中になっている国民が(addicted to)、より経験主義的な気質を持つ国民より、有利であると期待することはできない。また、社会的一体性が求められる時、その社会的一体性のために教義(独断的な考え)が必要であるということも真理ではない。いかなる国民も、イギリス人が1940年に示した以上に、強い社会的一体性をしめしたことはなかっただろう。
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Philosophy and Politics, (1947),n.32
Systems of dogma without empirical foundation, such as those of scholastic theology, Marxism, and fascism, have the advantage of producing a great degree of social coherence among their disciples. But they have the disadvantage of involving persecution of valuable sections of the population. Spain was ruined by the expulsion of the Jews and Moors; France suffered by the emigration of Huguenots after the Revocation of die Edict of Nantes; Germany would probably have been first in the field with the atomic bomb but for Hitler's hatred of Jews. And, to repeat, dogmatic systems have the two further disadvantages of involving false beliefs on practically important matters of fact, and of rousing violent hostility in those who do not share the fanaticism in question. For these various reasons, it is not to be expected that, in the long run, nations addicted to a dogmatic philosophy will have the advantage over those of a more empirical temper. Nor is it true that dogma is necessary for social coherence when social coherence is called for; no nation could have shown more of it than the British showed in 1940.
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(掲載日:2023.08.29/更新日: )