バートランド・ラッセルのポータルサイト

バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)

* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950

Back(前ページ) Next(次ページ) Contents(総目次full text

第1章「哲学と政治(1947)」n.26


ラッセル英単語・熟語1500
 ロックは -経験主義の知識論(認識論)を初めて詳細に展開したが- 宗教的寛容、代議政体、及びチェック&バランス(注:権力が特定の部門に集中するのをさけ、各部門間相互の均衡をはかること)の制度による政府権力の制限も説いた。彼の学説(理論)には新規なものはごくわずかである。しかし、彼は、イギリス政府がそうした学説を受け入れる準備が整ったまさにその時に影響力のあるやり方で(in a weighty manner)それらの理論を展開した(のである)。 1688年(名誉革命の時)の他の人々と同様に。ロックは不本意ながら反逆者になったにすぎず、彼は独裁制を嫌うのと同じくらいに「革命がもたらす」 無政府状態を嫌ったのである。知的な事柄においても、実践的な事柄においても、彼は権威を伴わない秩序を支持した。権威を伴わない秩序は、科学および自由主義の両方のモットー(座右の銘/標語)であるととることも可能だろう(might be taken as)。権威を伴わない秩序(が成功するかどうか)は、明らかに、同意あるいは承諾に依存している。知的世界においては、権威を伴わない秩序は、十分な議論の後、専門家の間で一定の合意が得られるような証拠の基準(standards of evidence)を(不可欠なものとして)必要とする。実践の世界においては、全ての当事者がそれぞれの立場を述べる機会をもった後には、多数派に従うということを(不可欠なものとして)必要とする。

 理論的、実践的のどちらの点からみても、ロックが出会った時期は幸運な時期であった。プトレマイオスの体系とコペルニクスの体系の間の大論争はすでに決着がついており、科学上の問題は、もはやアリストテレス(の権威)に訴えることによって解決できできなかった。ニュートンの勝利は無限の科学的楽天主義を正当化するように思えた。

Philosophy and Politics, (1947),n.26

Locke, who first developed in detail the empiricist theory of knowledge, preached also religious toleration, representative institutions, and the limitation of governmental power by the system of checks and balances. Few of his doctrines were new, but he developed them in a weighty manner at just the moment when the English government was prepared to accept them. Like the other men of 1688, he was only reluctantly a rebel, and he disliked anarchy as much as he disliked despotism. Both in intellectual and in practical matters he stood for order without authority; this might be taken as the motto both of science and of Liberalism. It depends, clearly, upon consent or assent. In the intellectual world it involves standards of evidence which, after adequate discussion, will lead to a measure of agreement among experts. In the practical world it involves submission to the majority after all parties have had an opportunity to state their case.

In both respects his moment was a fortunate one. The great controversy between the Ptolemaic and Copcmican systems had been decided, and scientific questions could no longer be settied by an appeal to Aristotle. Newton’s triumphs seemed to justify boundless scientific optimism.


(掲載日:2023.08.23/更新日: )