バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)
* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
第1章「哲学と政治(1947)」n.25
自由主義的な物の見方の真髄は、どのような意見が抱かれるか(持たれるか)ではなく,いかにそれらの意見が抱かれるか、ということにある。(即ち)意見は独断的に抱かれるのではなく、暫定的に抱かれるのであり、しかも、(自分の意見に反する)新しい証拠が出てくれば、いつでもそれらの意見を捨てる可能性があるという意識を伴っている。これは科学における意見の持ち方であり、神学における意見の持ち方とは対照的である。ニカイア公会議の決定は(神学に関しては)いまなお権威をもっているが、科学においては四世紀当時の意見はもはやいかなる重みも持たない。ソ連においては、弁証法的唯物論に関するマルクスの公式見解はほとんど疑問にされず、小麦の最良品種を手にいれる方法についての発生学者の見解を決定するのに役立っているほどである。ただし、ソ連以外では実験こそがそのような問題を研究する正しい方法であると考えられている。 科学は、経験的であり暫定的であり非独断的である。 不変の教条は全て非科学的である。従って、科学的な物の見方は、実践的領域における自由主義的な物の見方であるものの、(相補う)知的対応物である。 |
Philosophy and Politics, (1947),n.25What has theoretical philosophy to say that is relevant to the validity or otherwise of the Liberal outlook?The essence of the Liberal outlook lies not in what opinions are held, but in how they are held: instead of being held dogmatically, they are held tentatively, and with a consciousness that new evidence may at any moment lead to their abandonment. This is the way in which opinions are held in science, as opposed to the way in which they are held in theology. The decisions of the Council of Nicaea are still authoritative, but in science fourth-century opinions no longer carry any weight. In the U.S.S.R. the dicta of Marx on dialectical materialism are so unquestioned that they help to determine the views of geneticists on how to obtain the best breed of wheat*1,’though elsewhere it is thought that experiment is the right way to study such problems. Science is empirical, tentative, and undogmatic; all immutable dogma is unscientific. The scientific outlook, accordingly, is the intellectual counterpart of what is, in the practical sphere, the outlook of Liberalism. *1: * See The New Genetics in the Soviet Union, by Hudson and Richens, School of Agriculture, Cambridge, 1946. |