バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)
* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
第1章「哲学と政治(1947)」n.16最初にこの観点(注:進歩の哲学/進歩史観)を全面的に展開させたのはヘーゲルであった。ヘーゲルの哲学はとても奇妙なものなので、正気の人間にヘーゲルの哲学を受け入れさせることができるとは(正気な人間なら)誰も期待しなかったであろうが(one would not have expected )、彼は受け入れさせた(のである)。ヘーゲルはその哲学をとても不明瞭に(with so much obscurity)述べたために、人々はそれが深遠なものであるにちがいないと考えた。ヘーゲルの哲学を一音節の言葉(短い数語)で明快に説明することはとても簡単である。しかし、そうすると、彼の哲学の馬鹿馬鹿しさは明らかとなる。これから述べることは茶化して言っているのではない。もちろんヘーゲリアン(ヘーゲル信奉者)は茶化していると主張するだろうけれども。ヘーゲルの哲学の概略は以下のようなものである。実在(Real reality )はパルメニデスおよびプラトンの場合と同様、時間を超越する。しかし一方、みかけ上の実在(an apparent reality)も存在し、それは時間及び空間内の日常的世界からなっている。実在の性質は論理学によってのみ規定することができる。というのは、自己矛盾的でない実在として可能なものはただ一種類あるのみだからである。これは「絶対的理念」(Absolute Idea)と呼ばれる。 これについては彼は次の定義を与えている。「絶対的理念: 主観的理念と客観的理念の統一としてのこの理念は、理念の概念、即ち、その対象が理念そのものである概念であり、その対象物(the objective)が理念 --つまり、自らの統一のなかに全ての性質を包含する対象-- である理念である」。 私はこの文章の輝くばかりの明晰さ損なうことを憎むものであるが、事実、この文章の意味することと同じことは「絶対的な理念とは純粋な思考(thought)について考える純粋な思考である」ということによっても表現されるであろう。 全ての実在は思考であり、このことから、 思考は思考以外の何ものをも考えることはできないということになる。なぜなら他に何も考えるべきものはないのだから。 ヘーゲルはすでにこのように証明してしまっていたく満足であった。こ れでは少し面白くないとみる人々もいるかもしれない。彼らは言うかもしれない。「私はホーン岬や南極やエヴェレスト山やアンドロメダ大星雲のことを考えるのが好きだ。私は煮え立ち、火山が夜から朝にかけて活発になったり衰えたりしながら、地球が冷却しつつあった時代のことを瞑想するのを楽しみとする。 言葉を紡ぐ教授達の戯言で心を満たすべきだとのあなたの(道徳的指針としての)教えは耐えられないほど息苦しく、そうして、実際、もしそれがあなたのおめでたい結末(happy ending)であるのなら、そこ(幸福な結末まで)に至るまでの冗長な文章の全てを苦労して読む(wade through)価値はなかったと、私は思う」。そしてこうした言葉をもって彼らは哲学にサヨナラを告げ、以後ず幸福に暮らすことであろう。 |
Philosophy and Politics, (1947), n.16The man who first fully developed this point of view was Hegel. Hegel's philosophy is so odd that one would not have expected him to be able to get sane men to accept it, but he did. He set it out with so much obscurity that people thought it must be profound. It can quite easily be expounded lucidly in words of one syllable, but then its absurdity becomes obvious. What follows is not a caricature, though of course Hegelians will maintain that it is.Hegel’s philosophy, in outline, is as follows. Real reality is timeless, as in Parmenides and Plato, but there is also an apparent reality, consisting of the every-day world in space and time. The character of real reality can be determined by logic alone, since there is only one sort of possible reality that is not self-contradictory. This is called the “Absolute Idea.” Of this he gives the following definition: "The Absolute Idea. The idea, as unity of the subjective and objective Idea, is the notion of the Idea -- a notion whose object is the Idea as such, and for which the objective is Idea -- an Object which embraces all characteristics in its unity.” I hate to spoil the luminous clarity of this sentence by any commentary, but in fact the same thing would be expressed by saying “The Absolute Idea is pure thought thinking about pure thought." Hegel has already proved to his satisfaction that all Reality is thought, from which it follows that thought cannot think about anything but thought, since there is nothing else to think about. Some people might find this a little dull; they might say: “I like thinking about Cape Horn and the South Pole and Mount Everest and the great nebula in Andromeda; I enjoy contemplating the ages when the earth was cooling while the sea boiled and volcanoes rose and fell between night and morning. I find your precept, that I should fill my mind with the lucubrations of word-spinning professors, intolerably stuffy, and really, if that is your "happy ending," I don't think it was worth while to wade through all the verbiage that led up to it.” And with these words they would say goodbye to philosophy and live happy ever after. |