バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)
* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
第1章「哲学と政治(1947)」n.10デモクリトスは、主として、(レウキッポスとともに) 原子論の創始者として有名であるが、彼は、その原子論を、形而上学者達の反対にもかかわらず提唱(擁護)した。この反対は、それらの形而上学者達の後継者達によって、デカルト及びライプニッツに至るまで(両者を含めて)繰り返された。けれども、彼の原子論は、彼の一般哲学(general philosophy)の一部分に過ぎなかった彼は唯物論者であり、決定論者であり、自由思想家であり、強い感情は全て嫌う功利主義者であり、そうして、天体及び生物の両方の進化論の信奉者であった。これと同様の思想を持つ18世紀の人々と同様に、デモクリトスは熱心な民主主義者であった。 彼は言う。「自由が奴隷よりも好ましいと同様に、民主主義下の貧困の方が独裁者の下における繁栄よりも好ましい」(注:"as much" S1 "as" S2)。彼はソクラテス及びプロタゴラスの同時代人であり、プロタゴラスと同じ街の市民であった。彼はペロポネソス戦争初期の間は活躍したが、戦争が終わらないうちに亡くなったようである。 ペロポネソス戦争は、ヘレニズム世界全体にわたって、民主制と寡頭制の間で行われていた戦いを集約したものであった。 スパルタは寡頭制を支持した。、プラトンの家族及び友人達も寡頭制を支持し、そうして、彼らは(アテネを裏切る)売国奴(Quislings)になるように導かれた。彼らの裏切りがアテネの敗北に貢献したと考えられている。この敗戦後、ブラトンは一つのユートピアを構想することによって勝利者達を褒め称える仕事に取り掛かったが、このユートビアの主要な特徴はスパルタの憲法から暗示を受けたものであった。けれども、ブラトンの芸術的な技巧(才能)のために、彼らの信徒たるレーニンおよびヒットラーがプラトンの反動的な傾向に一つの実際的な解釈を 与えるまで、自由主義者達は彼(プラトン)の反動的な傾向まったく気が付かなかった(のである)。 (注:1920年、私は、共産主義者とプラトン主義者達に等しく怒りをおぼえ、ソビエト国家をプラトンの共和国になぞらえた。) |
Philosophy and Politics, (1947), n.10Democritus is chiefly famous as (along with Leucippus) the founder of atomism, which he advocated in spite of the objections of metaphysicians -- objections which were repeated by their successors down to and including Descartes and Leibniz. His atomism, however, was only part of his general philosophy. He was a materialist, a determinist, a free thinker, a utilitarian who disliked all strong passions, a believer in evolution, both astronomical and biological.Like the men of similar opinions in the eighteenth century, Democritus was an ardent democrat. "Poverty in a democracy," he says, "is as much to be preferred to what is called prosperity under despots as freedom is to slavery." He was a contemporary of Socrates and Protagoras, and a fellow-townsman of the latter; he flourished during the early years of the Peloponnesian war, but may have died before it ended. That war concentrate the struggle that was taking place throughout the Hellenic world between democracy and oligarchy. Sparta stood for oligarchy ; so did Plato's family and friends, who were thus led to become Quislings. Their treachery is held to have contributed to the defeat of Athens. After that defeat, Plato set to work ’ to sing the praises of the victors by constructing a Utopia of which the main features were suggested by the constitution of Sparta. Such, however, was his artistic skill that Liberals never noticed his reactionary tendencies until his disciples Lenin and Hitler had supplied them with a practical exegesis*.(* In 1920 I compared the Soviet State to Plato's Republic, to the equal indignation of Communists and Platonists.) |