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バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)

* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950

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第1章「哲学と政治(1947)」n.5

 倫理及び政治における基本的問題は、社会生活上必要なものと、急を要する個人の欲求とを調和させるなんらかの方法を発見するという問題である。これは、これまで達成されている限りにおいては、様々な工夫によって達成されてきた。政府が存在する場合、政府側に属さない人々の反社会的行為を阻止するためには刑法を使うことができるし、宗教が不服従は不敬であるということを教えるところではどこでも法律を宗教によって補強することが可能である。 自分の道徳律を世俗の統治者達に強要することができるほど十分な影響力を持つ聖職者がいる場合には、世俗の統治者達でさえある程度は法律に従うようになる。このことについ ては、旧約聖書や中世史のなかに豊富な実例がある。(たとえば))神による世界の支配、そして、来世における因果応報(報酬と罰)のシステムを心から信じる国王達は、自分は全能ではなく、罪を犯せば必ず罰を受けると感じる(←罰を受けずに罪を犯すことはできない)。この感情は(シェークスピアの)『ハムレット』のなかで王(注:殺害された王のことか、後継者のクローディアス王のことか不明)によって表されており、そこにおいて、彼(王)は神の審判の毅然たることと、この世の裁判官達の王権(王家の権力)に対するへつらいとを対照化している。

Philosophy and Politics, (1947), n.5

The fundamental problem of ethics and politics is that of finding some way of reconciling the needs of social life with the urgency of individual desires. This has been achieved, in so far as it has been achieved, by means of various devices. Where a government exists, the criminal law can be used to prevent anti-social action on the part of those who do not belong to the government, and law can be reinforced by religion wherever religion teaches that disobedience is impiety. Where there is a priesthood sufficiently influential to enforce its moral code on lay rulers, even the rulers become to some extent subject to law; of this there are abundant instances in the Old Testament and in medieval history. Kings who genuinely believe in the Divine government of the world, and in a system of rewards and punishments in the next life, feel themselves not omnipotent, and not able to sin with impunity. This feeling is expressed by the King in Hamlet, when he contrasts the inflexibility of Divine justice with the subservience of earthly judges to the royal power.

(掲載日:2023.07.31/更新日: )