バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第2章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 5
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第5章「結束(団結)と競争」n.1 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 5: Cohesion and Rivalry, n.1 |
社会制度には、人間の本性に基づく2つの主要な根源がある。内面的には、命令と服従という相補的な衝動が社会的な階層を決定し、政府に権威を与える。外面的には、もう一組の衝動である結束(団結)と競争が決定的な要因となる。協力の衝動と闘争の衝動は、どちらも同じくらい原始的である。種の存続には、男性と女性の間の協力が必要であり、そして人間のように幼少期が長い場合には、家族という性質のものが必要となる。 家族は人間以前の祖先から受け継がれてきたものであり、おそらく自然の衝動と完全に一致している唯一の人間集団である。しかし、家族の境界は明確ではない。同じ祖父母を持つ者は家族に属すると見なされるべきだろうか?もし肯定的に答えるなら、同じ曽祖父母を持つ者はどうだろうか? 人間は、最も高度に発達した動物でさえできない伝統を伝える能力を持っている。非常に原始的な部族でさえ、長い系譜を暗唱し、それによって非常に遠い関係を記録として保存する。このようにして、家族は部族へと発展していく。遊牧生活を送る部族の場合、部族は一つの単位として移動する。そして徐々に、困難な状況で決定を下す首長や長老会議の権威が発展し、その決定が受け入れられるようになる。このようにして、家族を超えた最初の社会的結束の拡大が生じた。 さらにその拡大は、主に競争の結果として進んできた。自然状態の人間は、特別な理由がない限り、自分の部族のメンバーを好意的に考えるが、他のすべての部族については否定的に捉える。ただし、共通の敵に対する同盟がある場合には、一時的に良い感情を持つこともある。戦闘においては、大きな部族が勝利する可能性が高いことは明らかであり、もし2つの部族が同盟を結べば、その同盟が続く間は、単独では勝てない敵を圧倒することができるかもしれない。この理由によって、自己利益は社会集団の規模を拡大する傾向がある。 次第に、自己利益は他の結束の源泉によって補強されるようになる。共通の祖先が発明され、共通の信念が、最初はおそらく政府によって強制されながらも、徐々に受け入れられるようになる。共通の敵への憎悪も結束の要因となる。なぜなら、私たちは自分が憎むものを憎む人々を愛する傾向があるからだ。このような混成体が成功すれば、やがて共通の栄光を祝うようになる。外部からの脅威に直面すると、共通の恐怖を抱くことで結束が強まる。 これらすべてのさまざまな方法によって、部族よりも大きな社会単位が次第に共通の感情、共通の希望、共通の恐怖を持つようになる。そして、この過程が十分に進むと、それらは原始的な部族と同じような統一性をもって行動できるようになる。 |
Social institutions have two main roots in human nature: internally, the correlative impulses to command and to obedience determine the social hierarchy and give authority to government; externally, another pair, cohesion and rivalry, are the determining factors. Impulses of co-operation and impulses of combat are equally primitive. The perpetuation of the species requires co-operation between a male and a female; and wherever infancy is prolonged, as it is in man, it requires something in the nature of the family. We inherit the family from our pre-human ancestry, and it is perhaps the only human group which is completely in line with natural impulses. But the limits of the family are not well-defined. Are those who have the same grandparents to be regarded as belonging to the family? If we answer in the affirmative, then how about those who have the same great-grandparents? Human beings, unlike even the most highly developed animals, can transmit traditions. Very primitive tribes will recite long genealogies and will thus preserve a record of relationships which may be very remote. In this way the family develops into the tribe. The tribe, if it is nomadic, moves as a unit. It gradually develops the authority of a chief, or of a council of elders, whose decision is accepted in difficult situations. It is in this way that the first extension of social cohesion beyond the family has taken place. Further extensions have been mainly the result of rivalry. The natural man thinks well of the members of his own tribe, except when he has some special reason to quarrel with them, but he thinks ill of all other tribes, except precariously when there is an alliance against a common enemy. It is obvious that in combat the larger tribe is likely to be victorious, and if two tribes form an alliance, they may, while the alliance lasts, be able to overwhelm enemies against whom neither singly could succeed. Through this cause, self-interest tends to enlarge the size of the social group. Gradually self-interest comes to be re-enforced by other sources of cohesion: a common ancestry is invented; common beliefs, perhaps at first enforced by government, come to be gradually accepted ; hatred of common enemies is a bond, since there is a tendency to love those who hate what we hate. If such a conglomeration is successful, it comes in time to celebrate common glories. If it is in danger from without, it becomes united by having the same fears. In all these various ways, social units larger than the tribe gradually acquire common sentiments, common hopes and common fears ; and when this process has gone far enough, they can act with the same unity as is shown by a primitive tribe. |