バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第2章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 3
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第3章「先見思考と技術」n.7 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 3: Forethought and Skill, n.7 |
普通の文明化された個人の生活が、どの程度まで先見の明に支配されているかを少し考えてみよう。子どもの頃、子ども自身は大人よりも先見の明がないが、大人は子どもに、非常に多くの時間を学校で過ごすよう課すことで、大人の先見の明を押し付け、子どもは衝動が全く湧かないことを学校でしなければならない。やがて、生計を立てるには教育が必要だと子どもが気づく時がやってくる。そうして、衝動的にではなく、先見の明により、教育過程に黙従するようになる。十分な年齢になると、収入を得るためでなければ決して選ばなかったであろう活動に、労働時間を費やす。 もし、結婚して評判の良い市民であるならば、子供のために多くの楽しみを放棄するが、これも子供の将来に関する先見の明のためである。彼がいくらか例外的な人物でない限り、言葉に注意をし、出世に有利な意見を述べ、非正統的と思われるような意見は隠す。普通の野心を持つ人間であれば、自分の仕事での成功を望み、どのようにすれば成功が得られるかについての先見の明に支配される。ついには、慎重さ(を保つこと)そのものが衝動となり、本能的な生活の他の部分は萎縮してしまう。これは絵空事ではない。いかなる文明国においても、10人中9人の平均的な市民の実際の生涯である。 |
Let us consider for a moment the extent to which forethought dominates the life of an ordinary civilized individual. As a child, he himself has less forethought than an adult, but adults impose their own forethought by compelling him to spend a great part of his time in school where he has to do things towards which he has not the faintest impulse. The time comes when he realizes that education is necessary, if he is to earn a living. He then acquiesces in the educational process, not from impulse, but from forethought. As soon as he is old enough, he spends his working hours in activities which he would never have chosen but for the income that they will bring. If he marries and is a reputable citizen, he forgoes many pleasures for the sake of his children, which again is due to forethought as to their future. Unless he is somewhat exceptional, he guards his tongue, expressing those opinions which will further his advancement, and concealing any which might be thought unorthodox. If he has the ordinary share of ambition, he hopes for success in his work, and is dominated by forethought as to how success is to be achieved. In the end, prudence itself becomes an impulse, and the rest of his instinctive life is atrophied. This is not a fancy picture. It is the actual biography of nine average citizens out of ten in every civilized country.
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