バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第1章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 1
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第1章「倫理学から政治学へ」n.2 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 1: From Ethcs to Politics, n.2 |
しかし、現実の世界では事情はこれとは違っている。歴史に見られるように、また現代に見られるように、行動の原動力(The springs of action)は、他者に敗北を要求するようなものである。権力愛があり、対抗心があり、憎しみがあり、そうして残念なことに、苦しみの光景に 快感を覚えることもつけ加えなけらばならない。これらの情熱は非常に強く、社会の行動を支配してきただけでなく、それに反対する者たちへの憎悪も生み出してきた。キリストが民衆にお互いに愛し合うべきだと説いた時、キリストは暴徒たちを激怒させ、暴徒たちは「彼を十字架にかけろ! 十字架にかけろ!」と叫んだ。キリスト教徒たちは、それ以来、、自分たちの宗教の創始者ではなく、むしろ暴徒たちに従ってきた。また、キリスト教徒ではない人々も決して遅れを取ってはいない。マレンコフもマッカーシー上院議員も、キリストを十字架にかけるよう要求した暴徒の精神を引継ぎ、十分な仕事(迫害)を続けている(注:皮肉)。知性は、激情を手なずけるためではなく、激情に幅を持たせるために使われてきた。文明の初期から、権力者によって弱者に押し付けられた奴隷制度があった。ほとんどすべての農民社会で、重労働は女性に任されており、重労働は男性よりも女性の方が適性があるからではなく、単に彼女たちの筋力が弱く、男性よりも適していないからである(注;「and are therefore less fit」は論理的にはおかしいので、再検討の必要あり)。過去の歴史を通じて、権力は強者に良いものを不当に分け与え、弱者に労苦と悲惨な生活を残すために使われてきたのである。 |
But in the real world things are different from this. The springs of action, as they are to be found in history and in the present day, are very largely such as demand defeat for others. There is love of power, there is rivalry, there is hate, and, I am afraid we must add, a positive pleasure in the spectacle of suffering. These passions are so strong that they have not only governed the behaviour of societies, but have caused hatred of those who spoke against them. When Christ told men that they should love each other, He produced such fury that the mob shouted, “Crucify Him! Crucify Him!” Christians ever since have followed the mob rather than the Founder of their religion. Nor have those who are not Christians been in any way behind-hand. Malenkov and Senator McCarthy are both carrying on the good work in the spirit of the mob which demanded the Crucifixion. Intelligence has been used, not to tame the passions, but to give them scope. From the earliest beginnings of civilization, there has been slavery inflicted by the powerful upon the weak. In almost all peasant communities the hard work is left to women, not because they are more fit to do it than men, but solely because they have less muscle and are therefore less fit. Throughout past history power has been used to give to the strong an undue share of good things and to leave to the weak a life of toil and misery. |