バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』13-08- Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第13章:倫理的制裁 n.8 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 13: Ethical Sanctions, n.8 |
世論によって与えられる賞賛や非難は、行動に多大な影響を与えるが、この影響は決して良いことばかりではない。ナポレオンはフランス人だけでなく、ドイツ人やイタリア人など、彼が征服した国々の多くの人々から賞賛された。そのような(卓越した)人物に顕著に当てはまることは、それより劣る人物にも程度は劣るが当てはまる。社会的に有益でないいろいろな形の成功が賞賛され、迷信的な倫理観が存在するところでは、害のない行為が非難されがちである。 このように(様々な形で)、倫理的制裁は良くも悪くもありうる。このように、倫理的制裁は非常に強力である。良い制度や社会的に望ましい倫理や、個人の人格の訓練に関する科学的理解があれば、個人の満足と一般的な満足との間の衝突が非常に稀になりうるであろう。この結果を確保することが、幸福な人間社会を作ろうと努力する人々の最高の目標であるべきである。 |
Praise and blame as allotted by public opinion have an enormous effect upon conduct, but this effect is by no means always good. Napoleon was admired, not only by the French, but by many people in the nations which he conquered, such as the Germans and Italians. What applies to such men in an eminent degree, applies in lesser measure to lesser men. Forms of success which are not socially useful are praised, and wherever a superstitious ethic exists acts which do no harm are apt to be blamed. In all these ways, ethical sanctions may be better or worse. In all these ways they are very powerful. Given good institutions, and a socially desirable ethic, and a scientific understanding of the training of individual character, it would be possible for conflicts between individual and general satisfaction to become very rare. To secure this result should be the supreme aim of those who endeavour to create a happy human society. |