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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』12-05- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第12章:迷信的な倫理学 n.5

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 12, n.5


 私がこの安楽死の問題を長々話してきたのは、この件が最近英国議会で議論されたからであり、また、政治的な問題をまったく起こしていないからでもある。(安楽死の問題においては)富裕層と貧困層、保守党対労働党、及び、選挙で争われるその他の問題は、全く存在していない。伝統的な道徳規範は、思いやりの感情の主張に対して、厳格かつ残酷かつ不動の存在として立ちはだかっている。1936年以降、世論はより自由主義的になり、今同様の法案が提出されれば、可決される可能性が高い、と主張する人もいるかもしれない。これに対する十分な答えとして、同様の法案はこれまで提出されてこなかったことを指摘するだけでよいかも知れない。多分、その理由の一つは、伝統的な制度を信奉する人々が一定数存在し、もし議員の誰かがそのような法案を支持すれば、その議員に投票しないだろうということだろうが、自由主義的な考えを持つ人々は、自分の政党の議員や候補者が安楽死に反対票を投じたからといって、その政党を見捨てることはほとんどないだろうということである。伝統主義者は自由主義的な対抗者よりも自分たちの意見に対してより狂信的であるため、数に対して不釣り合いな力を持っている。伝統的な規範の緩和を公然と主張する人は悪評(obloquy)を受ける可能性があるが、愚かな頑固者に対してはそのようなことは全く行われない。

I have dwelt upon this case of euthanasia both because it was debated in Parliament not very long ago, and because it raises no issue of politics. There is no question of rich against poor, conservative against labour, or any of the other issues on which elections are fought. The traditional moral code stands out stark and cruel and immovable against the claims of kindly feeling.

Some people may argue that opinion has become more liberal since 1936, and that, if a similar Bill were introduced now, it would be more likely to pass. It is perhaps a sufficient answer to point out that no similar Bill has been introduced. Probably one of the reasons is that there are a certain number of believers in traditional systems who would vote against any Member of Parliament if he supported such a Bill, but that there are very few people of liberal outlook who would desert their own political party because their Member or Candidate of that party had voted against euthanasia. Traditionalists hold their opinions more fanatically than their liberal-minded opponents, and therefore have power out of proportion to their numbers. A man who publicly advocates any relaxation of the traditional code can be made to suffer obloquy, but nothing of the sort can be inflicted upon benighted bigots.