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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』10-03- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第10章:倫理学における権威 n.3

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 10: Authority in Ethics, n.3


 もっと興味深いのは、"神の意志が何であるかをどうやって知るのか "という問いである。正統派の倫理学の著者はいつも、彼ら(自分達)の体系は客観的である一方、世俗的な道徳主義者の体系は主観的であるという主張をする。私は、これには何の真実もないと考える(注:whatsoever 全く)。ある教義(説)が客観的であるのは、一般に妥当と認められている論証によって、疑問の余地のない事実から導かれる場合である。その教義をまだ (not already) 持っていない人々に、最終的にはその教義の正当性を認めるような考察によって訴える方法がなければならない。科学にはいろいろな論争あるが、決定に到達するための方法は認識されている。神の意志に関する論争の場合はそうではない。プロテスタント(新教徒)は、日曜日に働くことは神の御心(意志)に反すると言う。しかしユダヤ人は、神が働くことを禁じているのは土曜日だと言う。この点に関する意見の相違は19世紀(1900年間)も続いており、ヒトラーの致死室以外にこの意見の相違に終止符を打つ方法を私は知らない。ユダヤ教徒とイスラム教徒は、神が豚肉を禁じていると断言するが、ヒンズー教徒は、神が禁じているのは牛肉だと言う。この点での意見の相違が、近年何十万人もの虐殺を引き起こしている。従って、神の意思が客観的な倫理の根拠となるとは言い難い。

The more interesting question is, “How am I to know what is the Will of God?” Orthodox writers on ethics always make a point of the contention that their system is objective, while that of secular moralists is subjective. I think there is no truth in this whatsoever. A doctrine is objective if it follows, by arguments generally recognized as valid, from facts not thought open to question. There must be some method of appealing to those who do not already hold the doctrine by means of considerations of which, in the end, they acknowledge the validity. There are controversies in science, but there are recognized methods of arriving at decisions. This is not the case when there are controversies as to the Will of God. Protestants tell us, or used to tell us, that it is contrary to the Will of God to work on Sundays. But Jews say that it is on Saturdays that God objects to work. Disagreement on this point has persisted for nineteen centuries, and I know no method of putting an end to the disagreement except Hitler's lethal chambers, which would not generally be regarded as a legitimate method in scientific controversy. Jews and Mohammedans assure us that God forbids pork, but Hindus say that it is beef that He forbids. Disagreement on this point has caused hundreds of thousands to be massacred in recent years. It can hardly be said, therefore, that the Will of God gives a basis for an objective elhic.