バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』9-15 - Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第9章:倫理的知識は存在するか? n.15 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 9:Is there Ethical knowledge, n.15 |
承認された行為の大部分が一定の結果(効果)を持つと信じられるものであると認められ、さらに、そのような性質を持たずに承認された例外的な行為が、その例外的な行為が認められると承認されなくなる傾向があることが判明する場合には、 その例外的な性格が認識されると、ある意味で、倫理的誤りについて語ることが可能になる。 このような例外的な行為を承認することは「間違っている(wrong)」と私達は言うかもしれない。つまり、そのような承認には、承認された行為の大多数を特徴づける結果(効果)はなく、それを何が「正しい」かの基準として採用することに同意した(のである)。 上記の理論においては、倫理は、単なる願望的なあるいは命令的なものではなく、真あるいは偽である(真偽の判定が可能な)陳述を含んでいるが、その基盤は依然として情緒(emotion)や感覚(feeling)、(つまり)承認の情緒や、享受あるいは満足の感覚(の(両方)に基盤をおくものであり、前者は「正しい」と「間違っている」の定義に含まれており、後者は「本質的価値(内在的価値)」の定義に含まれている。 そうして、私達が自分達の倫理の理論を受け入れるために依存している訴え(appeal)は、知覚の事実への訴えではなく、「正しい」と「間違っている」、「良い」と「悪い」という概念を生み出す情緒や感情への訴えである。 |
If it is admitted that the great majority of approved acts are such as are believed to have certain effects, and if it is found, further, that exceptional acts, which are approved without having this character, tend to be no longer approved when their exceptional character is realized, then it becomes possible, in a certain sense, to speak of ethical error. We may say that it is ''wrong" to approve of such exceptional acts, meaning that such approval does not have the effects which mark the great majority of approved acts, and which we have agreed to take as the criterion of what is “right”. Although, on the above theory, ethics contains statements which are true or false, and not merely optative or imperative, its basis is still one of emotion and feeling, the emotion of approval and the feeling of enjoyment or satisfaction, the former being involved in the definition of “right” and “wrong”, the latter in that of “intrinsic value”. And the appeal upon which we depend for the acceptance of our ethical theory is not the appeal to the facts of perception, but to the emotions and feelings which have given rise to the concepts of “right” and “wrong”, “good” and “bad”. |