バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』9-06 - Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第9章:倫理的知識は存在するか? n.6 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 9:Is there Ethical knowledge, n.6 |
けれども、以前のものに類似した反対意見もあれば、新しい種類の反対意見もまだ存在する。行動規範に関してよりも、固有の価値に関しては、意見の一致がもっと多いが、それでも深刻な意見の相違がいくつかある。そのひとつが報復的な処罰に関するものである。(即ち、)固有の反価値のある行為(注:有害な行為)を行う者に苦痛を与えることに固有の価値があるだろうか? 地獄を信じる者は肯定的に答えなければならないし、刑法の目的が単なる(犯罪の)抑止や(罪人の)更正であってはならないと信じる者も同様である。厳格な道徳主義者の中には、快楽には固有の価値がないと主張する者もいるが、彼らは同時に、徳の高い者は天国で幸福になれると主張しているのだから、この主張が誠実であるとは私には思えない。報復的な処罰の問題はもっと深刻である。なぜなら、道徳的規則に関する意見の相違の場合と同様、この問題には議論する方法がないからである。もしあなたがそれを良いと思い、私がそれを悪いと思うのであれば、私達はどちらも、自分の信念を裏付けるいかなる理由も提示することはできない。 |
There are, however, still objections, some analogous to the former ones, and some of a new kind. Although there is more agreement as to intrinsic value than as to rules of conduct, there are still some disagreements that are serious. One of these is as to vindictive punishment. Is there intrinsic value in inflicting pain upon those whose acts have intrinsic disvalue? Believers in hell must answer in the affirmative, and so must all those who believe that the purpose of the criminal law should not be merely deterrent and reformatory. Some stern moralists have maintained that pleasure has no intrinsic value, but I do not think they were quite sincere in this, as they maintained at the same time that the virtuous will be happy in heaven. The question of vindictive punishment is more serious, because, as in the case of disagreement about moral rules, there is no way in which the matter can be argued: if you think it good and I think it bad, neither of us can advance any reasons whatever in support of our belief. |