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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』8-14 - Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第8章:倫理学上の論争 n.14

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 8: Ethical Controversy , n.14


 ニーチェ的な見方、即ち、人類の一部だけが目的とされ、それ以外は単なる手段に過ぎないという見方、に対するこれまでの議論を要約して、本章を締め括ることにしよう。第一に、その人類の一部が定義されるや否や、その理論はその一部に属さない人々に受け入れられなくなる、たとえば、白人でない人々が、世界は白人だけの利益のために存在すると認めることは期待できない。白人が覇権を保持している限り、他の皮膚の色の人間は人権を説き、全ての人間は平等だと言うだろう。しかし、他の有色人種にも成功の見込みがあれば ― 真珠湾攻撃の後、日本人が自分達にも成功があると信じたように ― 彼らはニーチェ哲学に改宗し、単に、「白色」を「褐色」に置き換えるだけであり、論理的に重要な変化はないだろう。そして、今度は彼らが敗北し、褐色人種や黒色人種に代わって(いろいろな)主張がなされることになるだろう。メキシコ人のマルクス主義者に会ったことがあるが、彼はマルクスの本質的なメッセージはメキシコの先住民(メキシコ・インディアン、the Red man)の優越性であるとさえ主張した。というのも、メキシコの先住民は誰も資本家ではなかったからである。人類の一部分が優位に立つというこの教義が、どのグループが優位に立つかを定期的に変えながら、終わりのない争いを生むだけであることは明らかである。それぞれの段階において、一瞬の世界の支配者の覇権を守るために、抑圧と残酷さがなければならないだろう。いつでも暴動の恐怖、警察の暴政、人類の大部分に対する憤怒の苦しみがあるだろう。支配者達は暗殺や反乱を恐れるので、幸福ではないだろう。支配的な人種は、同情に対して心を閉ざし、事実に対して心を閉ざさなければならないだろう。最後には、彼らは血なまぐさい反乱で滅びるだろう。そのような人生を、目を見開いて選ぶ人間はいないだろう。ニーチェの理論は夢物語だが、実際には悪夢である。

I will conclude this chapter by summarizing previous arguments against what may be called the Nietzschean view, namely, that only a section of mankind are to be considered as ends, while the rest are merely means. In the first place, as soon as the section is defined, the theory will become inacceptable to all who do not belong to it; it cannot be expected, for instance, that men who are not white should admit that the world exists for the exclusive benefit of white men. So long as white men retain supremacy, men of other colours will preach the Rights of Man, and say that all men are equal. But if men of some other colour have some prospect of success, as the Japanese believed themselves to have after Pearl Harbour, they will become converts to the Nietzschean philosophy, merely substituting “yellow” for “white” -- a change of no logical importance. They will then in their turn be defeated, and claims will be made on behalf of the brown men or the black men. I even once met a Mexican Marxist, who contended that the essential message of Marx was the supremacy of the Red man, because none of the Red men in Mexico were capitalists. It is obvious that this doctrine of the supremacy of a section of mankind can only breed endless strife, with periodic changes as to which group is to be dominant. At each stage there will have to be oppression and cruelty to preserve the supremacy of the momentary Lords of the World. At all times there will be fear of insurrection, police tyranny, and indignant suffering for large sections of mankind. The rulers will not be happy, because they will fear assassination or rebellion. The dominant race will have to close their hearts to sympathy and their minds to facts. In the end they will perish in a bloody rebellion. No man would choose such a life with his eyes open. The Nietzschean theory is a dream, but in practice it is a nightmare.