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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』8-9 - Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第8章:倫理学上の論争 n.9

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 8: Ethical Controversy , n.8


 奴隷制の例(事例)もう一度とりあげてみよう。奴隷が多数存在する共同体では、奴隷の反乱に対する恐怖が常に存在し、そのような反乱が起きると、(反乱は)非常に恐ろしいものになりがちである。恐怖は奴隷所有者を残酷にし、多くにとってその残酷さは不快なものであるはずである。苦痛に対する同情、特に肉体的な苦痛に対する同情は、ある程度自然な衝動である。兄弟や姉妹が泣いているのを聞くと、子供は泣いてしまいがちである。この自然な衝動は奴隷所有者によって抑制されなければならず、抑制されると容易にその反対の衝動に転じ、単なる残虐行為への衝動を生み出す。しかし、この種の衝動は純粋なものではなく、その充足は満足感をもたらさない。そして、その衝動に溺れれば溺れるほど、恐怖はますます強まる。そのような人生(生活)には、内心の平和はあり得ない。現在認可されている形態の社会的不公正を受け入れ、実践する人々は、賢者や聖人の平穏を軽蔑するかもしれないが、彼らは無知ゆえにそれを軽蔑するのである。世俗を捨て、清貧を受け入れた多くのキリスト教の聖人が、財産を持ち続けた場合に経験できたであろう以上の個人的な幸福を享受していたことを、私は疑わない。そして確かに、ソクラテスは死の瞬間まで幸福な人間だった。

Let us take again the case of slavery. In a community where slaves are numerous, there is a perpetual fear of a servile insurrection, and such insurrections, when they come, are apt to be very terrible. Fear makes slave-owners cruel, and to many among them the cruelty must be distasteful. Sympathy with suffering, especially with physical suffering, is to some extent a natural impulse: children are apt to cry when they hear their brothers or sisters crying. This natural impulse has to be curbed by slave-owners, and when curbed it easily passes into its opposite, producing an impulse to cruelty for its own sake. But impulses of this kind are not unmixed, and their satisfaction does not bring contentment. And the more they are indulged, the more fear is intensified. In such a life there can be no inward peace. Men who accept and practise currently licensed forms of social injustice may despise the tranquillity of the sage and the saint, but they despise it from ignorance. I do not doubt that the many Christian saints who renounced the world and embraced poverty enjoyed more personal happiness than they could have experienced if they had retained their possessions. And certainly Socrates was a happy man down to the very moment of his death.