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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』8-6 - Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第8章:倫理学上の論争 n.6

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 8: Ethical Controversy , n.6


 倫理的論争を合理的な根拠に基づいて決定することが最も困難なケースは、目的に関して真の相違がある場合である。このようなケースは、一見したところ、それほど多くはない。19世紀半ばまで、ロシアの貴族農奴を無価値なものとみなす傾向があったが、それは農奴制反対派とは善の観念が異なっていたからというよりも、農奴には主人と同じような感情的能力がないと考えていたからである。ツルゲーネフの『スポーツマンのスケッチ』は、偉大な小説家の技巧を尽くして、農奴の喜びと悲しみを同情的に描き、それによって自由主義的な考えを持つ地主達にルソーのような感受性を呼び起こした。アンクル・トムの小屋』は、アメリカでも奴隷たちに同じ役割を果たした。どちらの国でも、抑圧された人々が抑圧者と同じ喜びと悲しみを持つことを否定できなくなったとき、抑圧的な制度は廃止された。それゆえ、この敵対者と擁護者との間の論争は、実際には、目的についての論争ではなく、人間の感情という事実についての論争であった。

The cases in which an ethical controversy is most difficult to decide on rational grounds are those where there is a genuine difference as to ends. Such cases are less frequent than appears at first sight. Russian aristocrats, until the middle of the nineteenth century, tended to regard their serfs as of no account, not so much because they had a different conception of the good from that of the opponents of serfdom, as because they believed that serfs did not have the same capacity for emotion as their masters. Turgenev’s Sportsman's Sketches, with all the art of a great novelist, gave a sympathetic portrait of the serfs’ joys and sorrows, thereby arousing sensibility a la Rousseau in liberal-minded landowners. Uncle Tom’s Cabin performed the same service for slaves in the United States. In both countries, when men could no longer deny that the oppressed had the same capacity for joy and sorrow as their oppressors, the oppressive institution was abolished. The controversy between its enemies and its defenders was not therefore, really a controversy as to ends, but as to the facts of human beings’ emotions.