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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』7-12 - Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第7章:罪 n.12

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 7: Sin, n.12


 賞賛と非難、報酬と罰、そして刑法の装置全体は、決定論的仮説のもとでは合理的だが、自由意志の仮説のもとでは合理的ではない。というのも、それらはすべて、共同体の利益、あるいは共同体の利益と信じられているものと調和するような意志を引き起こすように設計されたメカニズムだからである。しかし、「罪」という概念は、自由意志を前提とした場合にのみ合理的である。決定論的仮説に基づけば、ある人が共同体が彼にそうさせたくないと望むようなことをするとき、それは共同体が彼にそうさせないための適切な動機を与えなかったからであり、あるいはおそらく適切な動機を与えることができなかったからである。私たちは皆、心神喪失の場合、この第二の可能性を認識している。殺人狂の精神異常者は、たとえその罪で絞首刑になることが確実であったとしても、殺人を思いとどまることはないだろうから、絞首刑にするのは無駄である。しかし、正気の人間は、殺人を犯すとき、通常、発見されずにすむことを期待して犯すものであり、発見されたときに罰する価値があるのは、この事実のためである。殺人が罰せられるのは、それが罪であり、罪人が苦しむのがよいからではなく、社会(共同体)がそれを防ぎたいと願うからであり、罰を恐れることによって、ほとんどの人が殺人を控えるようになるからである。これは決定論的仮説と完全に合致し、自由意志の仮説とは完全に相容れない。


Praise and blame, rewards and punishments, and the whole apparatus of the criminal law, are rational on the deterministic hypothesis, but not on the hypothesis of free will, for they are all mechanisms designed to cause volitions that are in harmony with the interests of the community, or what are believed to be its interests. But the conception of "sin” is only rational on the assumption of free will, for, on the deterministic hypothesis, when a man does something that the community would wish him not to do, that is because the community has not provided adequate motives to cause him not to do it, or perhaps could not have provided adequate motives. We all recognize this second possibility in the case of insanity: a homicidal lunatic would not be deterred from murder even if he were certain to be hanged for it, and therefore it is useless to hang him. But sane people, when they commit a murder, usually do so in the hope of escaping detection, and it is this fact that makes it worth while to punish them when they are detected. Murder is punished, not because it is a sin and it is good that sinners should suffer, but because the commimity wishes to prevent it, and fear of punishment causes most people to abstain from it. This is completely compatible with the deterministic hypothesis, and completely incompatible with the hypothesis of free will.