バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第7章:罪 n.7 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 7: Sin, n.7 |
原罪の教義は、アダムが犯した罪のゆえに私たち全員が罰を受けるべきだというもので、現代ではほとんどの人が不当だと感じている。けれども、似たような教義が政治において主張されても、不当だと思わない人も多い。たとえば、1939年以降に生まれたドイツの子供たちは、両親がナチスに反対しなかったために飢えるべきだと考えられている。けれども、その支持者たちでさえも、これは人間的な正義であり、神に帰すべきものではないと認めている。現代のリベラル神学者の立場は、テナント博士の著書『罪の概念』によく示されている。彼によれば、罪とは、既知の道徳律に意識的に反対する意志の行為から成り、その道徳律は啓示によって神の意志として知られている。従って、宗教を持たない人間は罪を犯すことはできない: 「もし仮に我々が、罪の概念に宗教的要素が不可欠であることを強調し、宗教の心理学的定義を採用するならば、無宗教の人、つまり、神や超自然的なものに対する観念を持たず、いかなる宗教的感情も感じないことを告白するような人は、その人の人生がたとえ自分から見て道徳的に悪であったとしても、私たちがその言葉を使うことに同意する意味では、罪人とはみなされないことになる」。 |
The doctrine of original sin, according to which we all deserve punishment because of Adam's transgression, is one which strikes most people at the present day as unjust, although there are many who see no injustice when analogous doctrines are proclaimed in politics -- for example, when it is thought right that German children born since 1939 should starve because their parents did not oppose the Nazis. This, however, even by its supporters, is recognized as rough human justice, and not of a sort to be ascribed to the Deity. The standpoint of modern liberal theologians is well set forth by Dr. Tennant in his book The Concept of Sin. According to him sin consists in acts of will that are in conscious opposition to a known moral law, the moral law being known by Revelation as God’s will. It follows that a man destitute of religion cannot sin: “If we press the indispensableness of the religious element in the concept of sin, and if we adopt the psychical definition of religion, then it will follow that persons, if any there be, possessing no religion -- who would confess, that is to say, to entertaining no ideas of deity or of the supernatural, and to feeling no religious sentiment of any sort -- cannot be accounted sinners at all, in the sense in which we agree to use that term, however morally evil, even from their own point of view, may be their lives." |