バートランド・ラッセルのポータルサイト
Home

バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

前ページ | 次ページ || 目次

『ヒューマン・ソサエティ』第7章:罪 n.3

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 7: Sin, n.3


 けれども、精神分析家達が人間の罪の意識の起源を幼年期のごく初期にまでさかのぼるのは確かに正しい。その時期、親の教えは疑うことなく受け入れられるが、(子どもの)衝動は強すぎて親の教えに常に従うことはできない。そのため、(親からの)不承認の経験は頻繁で苦痛を伴うものであり、うまく抵抗することができるかも知れない誘惑も同様(頻繁で苦痛を伴うもの)である。その後の人生では、親の不承認はほとんど忘れ去られるようになるかもしれないが、それでもある種の行為に関連して何か苦痛を感じる可能性があり、この感覚は、そのような行為は罪深いという確信に変換されるかもしれない。罪は父なる神への不従順にあると信じる人々にとって、感情のパターンの変化はごくわずかである。

 けれども、神を信じていない人の多くが、それにもかかわらず、罪の意識を持っている。これは単に(自分が幼い時期における)親の非承認を無意識に連想しているだけかもしれないし、(自分が所属する)集団の基準に反抗しているわけでもないのに、自分自身の集団の悪評を恐れているだけかもしれない。時には、他人の評価とはまったく無関係に、その罪人(罪の意識にかられる人)自身の(自分に対する)不承認がその人を邪悪な気分にさせることもある。(ただし)そのようなことは、異常に自立しているか、特別な才能を持っている人間を除いては、まず起こりそうもない。(たとえば)もしコロンブスがインド諸島発見の試みを放棄したとしても、他の誰も彼を責めることはなかっただろうが、彼自身の目には卑劣に映ったであろうことは想像に難くない。サー・トマス・モアは、父親や大学当局の反対にもかかわらずギリシャ語を学ぼうとしたため、若い頃にオックスフォードを退学させられた。もし彼が年長者や上司の忠告に従ったなら、誰もが彼を賞賛しただろうが、間違いなく彼は罪の意識を抱いただろう。

The psycho-analysts however, are certainly right in tracing the origins of a man’s sense of sin to the very early years of childhood. In those years parental precepts are unquestioningly accepted, but impulse is too strong for them to be always obeyed; hence experience of disapproval is frequent and painful, and so is temptation which may be successfully resisted. In later life the parental disapproval may come to be almost forgotten, and yet there may still be a feeling of something painful associated with certain kinds of acts, and this feeling may translate itself into the conviction that such acts are sinful. For those who believe that sin consists in disobedience to God the Father, the change of emotional pattern is very slight.

However, many men who do not believe in God nevertheless have a sense of sin. This may be merely a subconscious association with parental disapproval, or it may be fear of the bad opinion of a man’s own herd, when the man is not a rebel against the herd’s standards. Sometimes it is the sinner’s own disapproval, quite independently of what others think, that makes him feel wicked. This is not likely to happen except to men who are unusually self-reliant or have exceptional gifts. If Columbus had abandoned the attempt to find the Indies, no one else would have blamed him, but one can imagine that he would have felt degraded in his own eyes. Sir Thomas More was removed from Oxford in his youth, on account of his determination to learn Greek in spite of the disapproval of his father and the University authorities. No doubt if he had yielded to the advice of his elders and betters he would have had a sense of sin, though everyone would have praised him.