バートランド・ラッセルのポータルサイト
Home

バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

前ページ | 次ページ || 目次

『ヒューマン・ソサエティ』第6章:道徳的義務 n.20

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 6: Moral obligation, n.20


 私の美辞麗句のスキルが示唆するような装飾(embellishments)を施しながら、このようなスピーチをすることは可能である。相手が既にに私に対して深い尊敬の念を抱いていたり、私の巧妙なプロパガンダに何年もさらされてきた小学生であったりすれば、そうなるかもしれない。しかし、もし彼がナチス党員で、私が彼の囚人であったなら、彼は、ただ、私が彼の主張が最も優れていると認めるまで、私を拷問と半飢餓状態に追い込むだけだろう。そのため、私は彼を憎み、軽蔑することはできても、反論することはできない。つまり、意見の相違は、理論的な真偽の問題ではなく、感情や情熱の問題なのである。

 私は必要以上に譲歩していると言われるかもしれない。倫理的直観力というものが存在し、私はそれを持っているかもしれない(可能性はある)。しかし、その能力を持たない人間は多分大勢いるだろう。H. G.ウェルズの『盲人の国』という物語では、正常な視力を持つ男が、視覚障害を持つ人々(盲人)の人々に、自分には資格証以外者人にはない感覚が備わっていると説得しようと努力するが、彼は失敗し、最後には彼ら(視覚障害者)は彼(正常な視力を持つ者)の妄想を治すために彼の目を摘出することになる。倫理的直観もそうかもしれない。しかし、ほとんどの人が倫理的に盲目であるならば、倫理的な視覚を持つ人の運命は、ウェルズの予知能力者の運命に似ている可能性が高い。実際、道徳改革者の歴史は、この見方を裏付けている(皮肉あり)。

I can make this speech, with such embellishments as my rhetorical skill may suggest, but will it carry conviction to my interlocutor? It may do if he already has a profound respect for me, or if he is a schoolboy exposed for years to my subtle propaganda. But if he is a Nazi and I am his prisoner, he will merely subject me to torture and semi-starvation until I admit that he has the best of the argument. For this I may hate and despise him, but I cannot refute him. It might seem, then, that the whole disagreement is in the sphere of feeling and passion, not in that of theoretical truth and falsehood.

It may be said that I am conceding more than I need. There may be such a faculty as ethical intuition, and I may possess it, but there may be many men who are destitute of it. H. G. Wells’s story, “The Country of the Blind”, relates the efforts of a man with normal eyesight to persuade a blind population that he possesses a sense of which they are destitute; he fails, and in the end they decide to put out his eyes to cure him of his delusion. So it may be with ethical intuition, but if most men are ethically blind the fate of those who have ethical vision is likely to resemble that of Wells’s seer. Indeed the history of moral reformers bears out this view.