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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第6章:道徳的義務 n.7

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 6: Moral obligation, n.7



 まず、人によって良心が異なるということは、この説(注:行為者は自分の良心に従って行動すべき)を否定する論拠にはならないということに注意すべきである。クエーカー教徒と首狩り族は、それぞれ自分の良心に従って正しい行為をする(行動をする)。(たとえて言えば)クエーカー教徒は、政府が殺すべきだと言うときには殺さず、首狩り族は、政府が殺すべきではないと言うときに殺すのである。この理論には、正しい行動が実現する傾向にある客観的な「善」は必要ない。なぜなら「正しい」行動は、その結果によってではなく、良心の声であるはずの原因によって定義されるからである。

It should be observed, to begin with, that the differences between different men’s consciences afford no argument against this theory. The Quaker and the head-hunter each do right in following his own conscience, the Quaker in not killing when the Government says he should, and the head-hunter in killing when the Government says he should not. The theory has no need of an objective “good” that right action should tend to realize, since “right” action is defined, not by its effects, but by its cause, which must be the voice of conscience.