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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第6章:道徳的義務 n.6

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 6: Moral obligation, n.6


 この理論(注;行為者の良心に従うべき)によれば、「道徳的承認」と「道徳的不承認」と呼ばれる一対の正反対の感情が存在する。(即ちl)人が熟考した行為に対して前者(注:道徳的承認)を感じる時にそれを実行すれば正しいことになり、後者(注:道徳的不承認)を感じる時は間違っていることになる。あるいは、行為者が自分の内なる声に耳を傾けることを選んだ時にはいつも、内なる声はが「こうしなさい」もしくは「そうしてはいけない」と告げる、という、より強調された見方をしてもよいかも知れない。ソクラテスが信頼したダイモンはこの種のものであったが、(ダイモンは)否定的な命令しか与えなかった。それは間違った行為を禁じたが、正しい行為を命じなかった。「承認」を感情としてとらえるか、内なる声としてとらえるかであり、この2つの理論に重要な差はない。ここでは前者について論じるが、後者についても同じことが言える。
 

According to this theory, there are a pair of opposite emotions which may be called “moral approval” and “moral disapproval” respectively; when a man feels the former towards a contemplated act, he will be right if he performs it, and when the latter he will be wrong. Or we may take the more emphatic view that an inner voice says “do this” or “do not do that”, whenever the agent chooses to listen for it. The daimon to which Socrates trusted was of this sort, except that it only gave negative commands: it forbade wrong actions, but did not enjoin right ones. There is no important difference between the two forms of the theory, which take “approval” as an emotion, or as an inner voice. I shall discuss the former, but just the same considerations are applicable to the latter.