バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善 n.21 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.21 |
第二の理論は、超人理論と名付けてよいだろうが、同様の説明が可能であろう。超人の欲望や快楽や苦痛は、普通の人間のそれよりも計り知れないほど強烈であり、ニーチェが言うところの、何百万人という「不器用で無能な」人間の欲望よりも、(人間/人類)全体の欲望や快楽や苦痛に寄与している、と言われるかもしれない。しかし、この主張はあまりもっともらしくない(妥当ではない)。シェイクスピアは次のように言う。 我々が踏みつける哀れな甲虫も、 物質的な苦痛を感じ、 それは巨人が死ぬときと同じくらい 大きな痛みを感じる (悲劇『オセロ』から) ここまでいかなくても、ナポレオンの喜びと悲しみが、フランス革命を生き抜いた数百万人の、あるいはフランス革命が進行中に亡くなった数百万人の、喜びと悲しみの総和を上回ったと主張することはできない。しかし、この種のことを主張しなければ、超人という階級を定義することの論理的不可能性に直面することになる。(訳注:もともと無理な話ということ) 実際には、虚栄心とうぬぼれがその定義となる。私はもちろん超人であり、私とほぼ同等のメリットを持つ人々の集団が、それ以外の人々の憤慨と嘲笑から生き残る可能性を与えるために、彼らを十分に認めなければならない。しかし、これは理論ではなく、誇大妄想が生み出した神話にすぎない。 |
The second theory, which we may call that of the superman, may be capable of a similar explanation. It may be said that the superman’s desires and pleasures and pains are so immeasurably more intense than those of ordinary men that they contribute more to the total than those of millions of the “bungled and botched’’, as Nietzsche calls them. But this contention is not very plausible. Shakespeare says: The poor beetle that we tread upon In corporal sufferance feels a pang as great As when a giant dies. Without going so far as this, we cannot well maintain that Napoleon’s joys and sorrows exceeded the sum of all the joys and sorrows of the millions who lived through the French Revolution or perished while it was in progress. But if we do not maintain something of this sort, we are faced by the logical impossibility of defining the class of supermen. In practice, vanity and conceit furnish the definition: I am, of course, a superman, and I must admit enough people of approximately equal merit to give the group a chance of surviving the indignation and ridicule of the rest. But this is not a theory; it is merely a myth generated by megalomania. |