バートランド・ラッセルのポータルサイト
Home

バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

前ページ | 次ページ || 目次

『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善 n.14

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.14


 マルクスは、わずかに2つの変更を加えただけで、この(ヘーゲルの)歴史哲学を採用したが、彼は世界指導者[World Conducto]の名前を「弁証法的唯物論」に変え、国家(の役割)を階級(の役割)に置き換えた。かつて封建貴族が進歩の手段であったが、フランス革命でこの役割はブルジョアジーに移り、共産主義革命(原注:それは1848年の革命ではないことが判明)ではプロレタリアートに移ることになった。共産主義革命がロシアで起こったことで、ロシア帝国主義は、マルクス主義とヘーゲルの原理に基づいて、等しく正当化されるようになった。
(訳注:ヘーゲルの考えでは、現在の世界精神[World Sprit]の担い手はアメリカであり、マルクスの考えでは、世界指導者の担い手はプロレタリアートに図式化される)。


Marx adopted this [Hegel's] philosophy of history, with only two slight modifications. He changed the name of the World Conductor to "Dialectical Materialism", and he substituted classes for nations. At one time the feudal aristocracy were the vehicle of progress; at the French Revolution this role passed to the bourgeoisie; at the Communist Revolution (which turned out to be not that of 1848) it was to pass to the proletariat. The Communist Revolution having now taken place in Russia, Russian imperialism has become justified equally on Marxist and on Hegelian principles.