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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善 n.13

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.13


 この種の理論を最も精緻に理論的に正当化しているのは、ヘーゲルとマルクスである。ヘーゲルにおいては、文明の発展を統率し、異なる国々を順次その手段として利用する世界精神または世界指導者が存在している。かつては、世界精神がメソポタミアとナイル川岸といった地域に注目を分けていた時期もあった。そして、その後、世界精神はギリシャに、次いでローマに移り、ここ1400年の間はドイツに留まっていた。未来のある時点で、大西洋を横断し、アメリカ合衆国に定住するであろう(注:だいぶ前からそうなっています)。各段階で、その時点で世界精神の手段となっている国家は帝国主義的であることが正当化され、その時代が終わるまで、その事業は成功裡に進行するだろう。それに対抗する国々、例えばカルタゴがローマに対抗したような国々は、宇宙的な計画の中で自分達の従属的な位置を理解せず、必然的に敗北する宿命にあるとされている。 

The most elaborate theoretical justification for theories of this kind is to be found in Hegel and Marx. In Hegel there is a World Spirit or a World Conductor who presides over the development of civilization, and uses different nations successively as its instruments. At one time it divided its attentions between Mesopotamia and the banks of the Nile; then it migrated to Greece, to Rome, and, for the past 1,400 years, to Germany. At some unspecified but distant date it will cross the Atlantic and settle in the United States. At each stage the nation which is, for the time, the vehicle of the World Spirit is justified in being imperialistic, and will succeed in its enterprises until its era comes to an end; nations that resist it, as Carthage resisted Rome, are blind to their subordinate place in the cosmic scheme, and are doomed to inevitable defeat.