バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善 n.4 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.4 |
賃金労働者の擁護者として、マルクスは「あらゆる国のプロレタリアよ、団結せよ」というスローガンで反撃した。さらに忠誠心を制限する人々がいる。孔子は忠誠心をほとんど家族に限定し、一部の理論家と多くの実践家は忠誠心を自己に限定し、その哲学を「慈愛は家庭から」という諺に具体化している。 これらの教義(主義や信条)はいずれも、大勢の人々の一般的な願望を表現したものであり、そうでなければ広く普及することはできなかっただろう。 私は、理論的な面で、これらのどれかに有利なことが、他のどれかに不利なことがあるかどうかを考察したい。 |
As champion of the wage-earners, Marx retorted with his slogan: "Proletarians of all countries, unite.” There are those who go further still in limiting loyalty. Confucius very nearly confined it to the family; some theorists and multitudes of practical men have confined it to the Self, and have embodied their philosophy in the proverb “charity begins at home”. Each of these doctrines expresses something of the prevalent desires of large groups of men, and could not otherwise have achieved wide-spread popularity. I wish to consider whether there is anything of a theoretical kind to be said in favour of any one of them as against any other. |