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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善n.1

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.1


 前章で、善とは欲望の満足であると定義した。一般的な善とは、誰によって享受されようと、欲望の充足の総体(総量)である。人類のある部分の善はその部分の欲望の満足であり、個人の善はその個人の欲望の満足である。様々な部分的善が対立する可能性があることは明らかである。大統領選挙で二人の人間が争えば、どちらか一人は自分の欲望を満足させることができなず、落選した人に投票した選挙民も、程度の差こそあれ、欲望を満足させることができないだろう。この例が示すように、個人や集団の欲望が、どちらか一方に何ら罪がなくても、衝突することはあり得るだろう。欲望の衝突は、人間生活に不可欠で避けられない事実である。法と道徳の主な目的のひとつは、それを緩和することであるが、完全になくすことはできない。
CHAPTER V Partial and General Goods

In the last chapter we defined the good as satisfaction of desire. The general good will be the total of satisfaction of desire, no matter by whom enjoyed. The good of a section of mankind will be the satisfaction of the desires of that section, and the good of an individual will be the satisfaction of the desires of that individual. It is obvious that the various partial goods may conflict: when two men compete in a Presidential election, one of them will fail to have his desire satisfied, and so, in a lesser degree, will the percentage of the electorate that voted for him. As this illustration shows, it is possible for the desires of individuals or groups to conflict without any culpability on either side. Conflicts of desire are an essential and inescapable fact of human life. One of the main purposes of law and morality is to mitigate them, but they can never be wholly abolished.