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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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第4章:善(善い)と悪(悪い) n.4

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 4: Good and Bad, n.4


 しかし、このような心的態度が行き過ぎるのは容易である(carry A too far)。年老いた裕福な実業家が、若い頃の仕事と心配のせいで消化不良になり、無頓着な客が宴会をしている間、乾いたトーストと水しか飲食できないのを見るのは哀れなことである。長い苦労の年月を通して待ち望んだ富の喜びは彼から遠ざかり、彼に残された唯一の楽しみは、財力を使って息子たちに同じような無益な退屈な重労働(drudgery)を強いることである。目的よりも手段を優先することで、ほとんどの文明国で、あらゆる時代において、結婚は互いの魅力よりもむしろ駆け引きの問題になってきている。それが極端な形で蔓延しているところでは、人生の喜び、芸術的な楽しみや創造性、自然発生的な愛情をすべて殺してしまう(kill 枯れる)。蓄財(財産)への没頭が病的である守銭奴(misers)は、一般的に賢明ではないと認識されているが、同じ病気の軽微な形態は、過度の賞賛を受けがちである。何らかの目的を意識しなければ、人生は退屈でつまらないものになる。ついには、興奮への欲求は、戦争や残酷な行為、陰謀、あるいはその他の破壊的な活動に、何らかの目的を持っていない場合は、目的を持っている場合よりも、ひどいはけ口を見つけ出すことになる。
But it is easy to carry this attitude of mind too far. It is pathetic to see an elderly rich business man, who from work and worry in youth has become dyspeptic, so that he can eat only dry toast and drink only water while his careless guests feast; the joys of wealth, which he had anticipated throughout long laborious years, elude him, and his only remaining pleasure is the use of financial power to compel his sons to submit in their turn to a similarly futile drudgery. Preoccupation with means rather than ends has made marriage, in most civilized countries at most times, a matter of bargaining rather than of mutual attraction. Where it prevails in an extreme form it kills all joy of life, all artistic enjoyment and creativeness, and all spontaneous affection. Misers, whose absorption in means is pathological, are generally recognized to be unwise, but minor forms of the same malady are apt to receive undue commendation. Without some consciousness of ends, life becomes drab and dreary; in the end the need for excitement finds a worse outlet than it would otherwise have done, in war or cruelty or intrigue or some other destructive activity.