バートランド・ラッセルのポータルサイト
Home

バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

前ページ | 次ページ || 目次

第3章:手段としての道徳 n.4

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 3: morality as a means, n.4


 宣教師達は、キリスト教の規範の優位性は神からの啓示によって知られると主張するかもしれない。けれども、哲学者は、他の宗教も同じ主張をしていることに気づかなければならない。神学に訴えることは哲学のルールに反しており、聖トマス・アクィナスの実践に従わなければならない。彼は『異邦人への提題』全4巻のうち最初の3巻(つまり1~3)で、啓示に訴えることを意図的に避けている。従って、もし私達が自分達のための道徳規範を好むのであれば、哲学者のように、神学を共有する人々だけに訴えるのではなく、普遍的に(多くの人々に)訴えるような理由を見つけなければならない

 個人の良心に基づく倫理には、道徳規範に基づく倫理と非常によく似た不十分さ(不十分な点)がある。(社会によって道徳規範が異なるのと同様に)個人の良心も異なる。良心的兵役拒否者は戦うことを悪いことだと考え、凶悪犯は戦うことを控えることを悪いことだと考える;マニ教徒は魚以外の動物性食品を食べることを邪悪だと考えたが、多くの宗派はこの例外を忌むべきことだと考えた;ドゥホボール派(注:聖書否定派)は兵役を拒否したが、キャンプファイヤーの周りで裸で踊ることは適切であると考えた;ロシアでは前者の信条のために迫害され、カナダに移住したが、そこでは後者の信条のために迫害され;モルモン教徒は一夫多妻制を支持する神の啓示を受けたが、合衆国政府からの圧力により、その啓示には拘束力がないことが判明した。多くの著名なイエズス会士を含む道徳家(モラリスト)の中には、暴君殺害は義務であると考える者もいる(+いた)が、殺人は常に罪であると教える(+教えた)者もいる。良心は常に神の意志を表明しているわけではないことは明らかである。というのは、もし表明したいるとしたら、そういった(以上のような)多様性は不可能だろうからであす。
Missionaries may argue that the superiority of the Christian code is known by revelation. The philosopher, however, must observe that other religions make the same claim. An appeal to theology is against the rules in philosophy, which must follow the practice of Thomas Aquinas, who, in the first three of the four Books of his Summa contra Gentiles, deliberately abstains from every appeal to revelation. If, then, we are to prefer our own code of morals, we must, as philosophers, find reasons which should make a universal appeal, and not only an appeal to those who share our theology.

An ethic based upon the individual conscience has inadequacies very similar to those of an ethic based on moral codes. Individual consciences differ: conscientious objectors think it wrong to fight, thugs think it wrong to abstain from fighting ; the Manicheans thought it wicked to eat any animal food except fish, but many sects have considered this exception an abomination. The Dukhobors refused military service, but held it proper to dance naked all together round a camp fire; being persecuted for the former tenet in Russia, they emigrated to Canada, where they were persecuted for the latter. The Mormons had a divine revelation in favour of polygamy, but under pressure from the United States government they discovered that the revelation was not binding. Some moralists, including many eminent Jesuits, have considered tyrannicide a duty; others have taught that it is always a sin. Clearly conscience does not always declare the will of God, for if it did such diversities would be impossible.