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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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第1章 n.17

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 1, n.17

 
 従って、プロテスタントは(『旧約聖書』の)「預言書」と『新約聖書』の中に既に見られるある一つの見解を復活させることになった。その見解というのは、何が善で、何が悪であるかを、神が各人の良心に(直接)教えるという趣旨のものである。それゆえ、外的な倫理的権威は必要ない、いや、さらに、そのような権威が個人の良心にそむくよう命じる場合には、そういう権威に従うことは罪悪となる。地上の権威に服従するように命ずる戒律は、絶対的なものではなく、また、良心がその戒律を認める場合以外、拘束力をもちえない。 この教義は、倫理と政治とを一変させる上で深刻な影響を及ぼしてきており、その教義を決して受け容れない人々の間においてさえもそうである。この教義は、宗教的寛容、悪しき政府への革命、社会的劣位者が「上位者」に屈従すること拒否、女性の平等、親の権威の衰退を正当化(する根拠)を与えた。 しかし、それは自らが破壊した古い道徳的根拠に代わる新しい社会的統合のための道徳的根拠をもたらすことに大失敗した。良心は、それ自体は、一つの無政府的な力であり、その上にはいかな統治組織も打ち建てることはできない。
Protestants were thus led to revive an opinion already to be found in the Prophets and the New Testament, to the effect that God instructs each man's conscience as to what is right and what is wrong. There is therefore no need of an external ethical authority: nay, more, it is sin to obey such an authority when its behests go against the individual conscience. No precept enjoining obedience to an earthly authority is absolute, or can be binding except in so far as conscience approves it. This doctrine has had a profound effect in transforming ethics and politics, even among those who by no means accept it. It has afforded a justification for religious toleration, revolution against bad governments, refusal of social inferiors to submit to their "betters”, equality of women, and the decay of parental authority. But it has failed disastrously to supply a new moral basis for social coherence in place of the old basis which it has destroyed. Conscience, per se, is an anarchic force upon which no system of government can be built.