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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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第1章 n.16

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 1, n.16

 
 倫理(学)の基本的戒律としての服従は、誰も既成の宗教に疑いをもたず、統治(方法)も我慢できる安定した社会においては、かなりうまく機能する。しかし、いろんな時代において、こういう条件が不足していた(have failed 欠けていた)。(旧約聖書の)預言書の見解(he opinion of the Prophets )では、王が偶像崇拝者(idolaters)であった時にはそういう条件は欠けていた(注:イスラム教などでは偶像崇拝禁止)。(また)初期教会(初期キリスト教会)の見解では、支配者(統治者)が異教徒やアリウス派((キリスト教の一派)であった時も欠けていた。それらの条件は宗教改革の時代には大幅に欠けていた。宗教改革の時代においては、プロテスタント教徒にはカトリックの君主への忠誠義務は承認(同意)されず、カトリック教徒にはプロテスタントの君主への忠誠義務が承認(同意)されなかった。しかし、プロテスタント教徒は、カトリック教徒を悩ませたよりも、ずっと大きな困難に直面した。というのは、カトリック教徒にはまだ教会がありその倫理上の教えは無謬であったが、一方、プロテスタントは、政府が自分達と敵対する国々では、道徳的戒律の公式の情報源を全く持っていなかったからである。もちろん『聖書』は存在していた。しかし、問題によっては『聖書』は沈黙して語らず、語っていても意見の分れるものもあった。(たとえば)利息をとって金を貸すことは法にかなっているかどうか。『聖書』には答えは見つからなかった。 子供のいない未亡人はなくなった夫の兄弟と当然結婚すべきかどうか。 「レビ記」はノーと言い、「申命記」はイエスと言っている (「レビ記」第20-21;「申命記」第25-5)。
 
Obedience as the fundamental precept of ethics works fairly well in a stable community where no one questions the established religion and the government is tolerable. But at various times these conditions have failed. In the opinion of the Prophets they failed when kings were idolaters; in the opinion of the early Church they failed when rulers were pagan or Arian. They failed on a large scale at the Reformation, when no duty of allegiance was acknowledged by Protestants to Catholic sovereigns or by Catholics to Protestant sovereigns. But Protestants were faced with greater difficulties than those that beset Catholics, for Catholics still had the Church, whose ethical teaching was infallible, whereas Protestants had no official source of moral precepts in countries where the government opposed them. There was, of course, the Bible, but on some subjects the Bible was silent and on others it spoke with a divided voice. Was it lawful to lend money at interest? No answer was to be found in the Scriptures. Should a childless widow marry her deceased husband’s brother? Leviticus says no, Deuteronomy says yes (Lev. xx, 21 ; Deut. xxv, 5).