Ⅳ(続き)
けれども,これは世界の大部分において支配的である教育理論ではない。最も支配的な(広まった)教育理論は,ジェスイット教徒(注:イエズス会士。イエズス会とは、イグナチオ・デ・ロヨラによって創設されたカトリックの男子修道会)によって発明され,フィヒテ(Johann Gottlieb Fichte、1762-1814:ドイツの観念論哲学者)によって完成されたものである。フィヒテの述べるところによれば,教育の目標(object 目指すべきところ)は,意志の自由を破壊することであってはならない。なぜなら,我々はどうして正しいものよりも悪いものを選ぶ自由を望むのか,と彼は問う。フィヒテは正しいものが何であるかを知っており,子供たちが大人になった時に,フィヒテが悪と考えるものよりも善と考えるものの方を選ぶような内的衝動下におかれるような学校システムを望む(注:compulsion : ここでは「強制」ではなく「衝動」)。この理論は,その完全な形で,共産主義者とカトリック教徒によって採用され,また、ある程度まで、多くの国の国立学校によって採用されている。その(理論の)目的は,今日の焦眉の問題について,一方の側の意見しか聞かず,他方の側の意見に対しては恐怖の感情を抱くように吹き込まれているような精神的奴隷を生み出すことにある(のである)。そこにはフィヒテが望んだものからのちょっとした逸脱がある。彼の教育方針は是認されているが,教え込まれる教義は国によって、また、その信条によって異なっている。フィヒテが主に教えられるのを望んだことは,ドイツ国家の他の全ての国家に対する優越性であったが,この小さい点(注:ラッセルの皮肉)において、彼の弟子の大部分は彼に同意しなかった(注:フィヒテの祖国ドイツよりも、弟子が所属する自分の国に対する愛国心の方が強かった)。その結果,彼の原理原則を採択した国々においては,国家教育は,うまくいった限りにおいては、無知な狂信者の一群を生み出しており、彼らが必要な時には、命令一下、戦争にでも迫害にでもすぐに従事する用意ができている。この害悪は極めて大きいので,国家教育が始められていなかったとすれば,(私の意見では,少なくとも)世界はもっとよりよい場所であったであろう。
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This, however, is not the theory of education which has prevailed in most parts of the world. The theory of education which has prevailed most widely was invented by the Jesuits and perfected by Fichte. Fichte states that the object of education should be to destroy freedom of the will, for why, he asks, should we wish a freedom to choose what is wrong rather than what is right? Fichte knows what is right, and desires a school system such that, when the children grow up, they will be under an inner compulsion to choose what Fichte considers right in preference to what he considers wrong. This theory is adopted in its entirety by Communists and Catholics, and, up to a point, by the State schools of many countries. Its purpose is to produce mental slaves, who have heard only one side on all the burning questions of the day and have been inspired with feelings of horror toward the other side. There is just one slight divergence from what Fichte wanted: although his method of education is approved, the dogmas inculcated differ from country to country and from creed to creed. What Fichte chiefly wished taught was the superiority of the German nation to all others; but on this one small point most of his disciples disagreed with him. The consequence is that State education, in the countries which adopt his principles, produces, in so far as it is successful, a herd of ignorant fanatics, ready at the word of command to engage in war or persecution as may be required of them. So great is this evil that the world would be a better place (at any rate, in my opinion) if State education had never been inaugurated.
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