(本館)  (トップ)  (分館)

Portal Site for Russellian in Japan


『ラッセル教育論』(Bertrand Russell On Education/松下彰良・訳)

次ページ(Forward) 前ページ(Back) Chap. 11(第11章) Index

Contents(目次)
第二部 性格の教育
 第11章 愛情と同情(OE11-050)


 精神分析学者(精神分析医)が「エディプス・コンプレックス」(この用語は誤解を生みやすいと私は考えている)という題目で考察している弊害は,両親が我が子から情緒的な反応を過度に求める(欲求する)ことから生じる。少し前に述べたように,純粋な親の本能は,子供から情緒的な反応を求めないものだ,と思う。即ち,子供たちが親を頼りにしていることや保護と食物を親に仰いでいることで,この本能は満足する。子供の親への依存が終わると,親の愛情も終わる。これは,動物の間に見られる事態であり,動物の目的にはそれで十分である。しかし,人間の場合は,とてもそのような単純な本能では満足できない。親孝行を説くことに見られる,軍事的及び経済的な考慮の結果(親孝行を説くことに中には軍事的・経済的な配慮の意味があること)については,すでに前に触れた。今度は,親の本能が働くときに見られる混乱の純粋に心理学的な二つの原因についてとりあげることにする。

 混乱の第一は,本能から得られるいろいろな快楽を知性が観察するときに生じるものである。大雑把に言えば,本能は,有益な結果をもたらす快適な行為を促すが,結果は快適ではないかも知れない(必ずしも快適ではない)。食べることは快適だが,消化は,特に消化不良の時は,快適ではない。性行為は快適だが,出産はそうではない。幼い子供に頼られるのは快適であるが,息子がたくましく成長して独り立ちすることは,そうではない。原始的な母親タイプの女性は,おっぱいを飲ませている赤ん坊から最大の快楽を得るが,子供が無力でなくなるにつれて,次第に快楽が少なくなっていく。そこで,快楽のために,子供が無力である時期を長びかせ,親の導きなしですませる時期を先へ延ばそうとする傾向が生じる。このことは,「母親のエプロンのひもにくくりつけられた」(注:"tied to his mother's apronstrings" 日本で言えば「乳離しない」か?)などの決まり文句の中にも認められる。この弊害は,男の子の場合は,学校へやる以外に治す手はないと(昔は)考えられていた。(これに対し)女の子の場合は,それは弊害とは認められなかった。その理由は,女の子は(もし裕福ならば)無力で人を頼りにする人間にしておいたほうが望ましいと考えられたからであり、また,これまで母親にすがりついていたように,結婚後は,夫にすがりつくようになればよい,と思われたからである。(しかし)そういうことはめったに起こらず,その失敗は,「おしゅうとさん(mother-in-law)」(注:男性側からみた「義理の母」つまり,妻の母親であることに注意。従って,mother in law を安藤氏は,「妻のママさん」とうまく訳されている。ちょっと見では誤訳と誤解する人がいそうであるが。/参考:「英語ジョークから見る「義理の母」=欧米では「義理の母」というと,日本と異なり、夫から見た場合の「妻の母」がより問題となるとのこと)というジョークを生み出した。ジョークのねらいの一つは,考えることを妨げることであるが-- このジョークの場合,そのねらいは見事に的中した。人に頼るように育てられた少女は,当然自分の母親に頼るようになるので,従って,幸せな結婚の本質である男性との心からの協力関係に入ることができないということを,誰も理解(認識)することができなかったようである。
(Pt.2 Education of Character)
Chap.11 Affection and Sympathy (OE11-050)

The evils considered by psycho-analyst under the heading "Œdipus Complex" (which I regard as misleading) arise from an undue desire on the part of parents for an emotional response from their children. As I said a moment ago, I believe that the parental instinct in its purity does not desire an emotional response ; it is satisfied by the dependence of the young, and the fact that they look to parents for protection and food. When the dependence ceases, parental affection also ceases. This is the state of affairs among animals, and for their purposes it is entirely satisfactory. But such simplicity of instinct is scarcely possible for human beings. I have already considered the effect of military and economic considerations, as shown in the preaching of filial piety. I am now concerned with two purely psychological sources of confusion in the working of the parental instinct.
The first of these is of a sort which occurs wherever intelligence observes the pleasures to be derived from instinct. Broadly speaking, instinct prompts pleasant acts which have useful consequences, but the consequences may not be pleasant. Eating is pleasant, but digestion is not specially when it is indigestion. Sex is pleasant, but parturition is not. The dependence of an infant is pleasant, but the independence of a vigorous grown-up son is not. The primitive maternal type of woman derives most pleasure from the infant at the breast, and gradually less pleasure as the child grows less helpless. There is therefore a tendency, for the sake of pleasure, to prolong the period of helplessness, and to put off the time when the child can dispense with parental guidance. This is recognized in conventional phrases, such as being "tied to his mother's apronstrings". It was thought impossible to deal with this evil in boys except by bending them away to school. In girls it was not recognized as an evil, because (if they were well-to-do) it was thought desirable to make them helpless and dependent, and it was hoped that after marriage they would cling to their husbands as they had formerly clung to their mothers. This seldom happened, and its failure gave rise to the "mother-in-law" joke. One of the purposes of a joke is to prevent thought --a purpose in which this particular joke was highly successful. No one seemed to realize that a girl brought up to be dependent would naturally be dependent upon her mother, and therefore could not enter into that whole-hearted partnership with a man which is the essence of a happy marriage.

(掲載日:2015.05.12/更新日: )