バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』第1章(松下彰良・訳)
* 原著:Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
第1章「哲学と政治(1947)」n.19(ヘーゲルによれば)時間は実在しないものであるが、歴史を構成する一連の現象は(真の)実在に対して一つの不思議な関係をもつ。ヘーゲルは「弁証法」と呼ばれる純粋に論理的な処理手続き(プロセス)によって、実在の本性を発見した(とされる)。弁証法は、抽象的な観念のなかに矛盾を発見すること及び抽象的な観念をより抽象的でないものにすることによってその矛盾を修正する。これらの抽象的観念のそれぞれは「理念」の発展における一段階と考えられ、最後の段階が「絶対的理念(the“Absolute Idea"」である(注:「Idea」と単数形で大文字になっていることに注意。従っていろいろある「観念」と訳してはいけない)。大変奇妙なことに、歴史の時間的経過は -ヘーゲルはその理由をまったく明らかにしなかったが- 何らかの理由によって、弁証法の論理的展開を繰り返す。この形而上学がすべての実在に適用されると公言しているので、実在と並行する時間は宇宙全体に及ぶと考えられるかもしれない。しかし、まったくそんなことはない(but not a bit of it)。(つまり)純粋に地球上に限定されており、記録された歴史に限定され、そうして、(信じがたく思われるかもしれないが)ヘーゲルがたまたま知ることになった 歴史に限定されるのである。異なる国家が異なる時代に、弁証法がそれらの時代に到達し理念(イデア)の諸段階を体現してきた。ヘーゲルは中国についてはただ中国という国があるということを知っていただけだったので、中国は単なる存在(Being)の範疇を例証していた(にすぎない)。インドについては彼は仏教徒達が涅槃を信ずるということを知っているだけだったので、インドはただ無の範疇を例証した。ギリシャ人及びローマ人は範疇表に沿ってさらにかなり進めたが、最後の諸段階は全てドイツ人のためにとって置かれた。ドイツ人はローマ滅亡以来、唯一の理念の騎手であり、既に1830年(注:ヘーゲルは11831年11月14日に死亡!)には絶対的理念をほとんど実現してしまっていたのである。 |
Philosophy and Politics, (1947)Although time is unreal, the series of appearances which constitutes history has a curious relation to Reality. Hegel discovered the nature of Reality by a purely logical process called the “dialectic,” which consists of discovering contradictions in abstract ideas and correcting them by making them less abstract. Each of these abstract ideas is conceived as a stage in the development of “The Idea,” the last stage being the “Absolute Idea.”Oddly enough, for some reason which Hegel never divulged, the temporal process of history repeats the logical development of the dialectic. It might be thought, since the metaphysic professes to apply to all Reality, that the temporal process which parallels it would be cosmic, but not a bit of it: it is purely terrestrial, confined to recorded history, and (incredible as this may seem) to the history that Hegel happened to know. Different nations, at different times, have embodied the stages of the Idea that the dialectic had reached at those times. Of China, Hegel knew only that it was, therefore China illustrated the category of mere Being. Of India he knew only that Buddhists believed in Nirvana, therefore India illustrated the category of Nothing. The Greeks and Romans got rather further along the list of categories, but all the late stages have been left to the Germans, who, since the time of the fall of Rome, have been the sole standard-bearers of the Idea, and had already in 1830 very nearly realized the Absolute Idea. |