バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
原著者まえがき n.1 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, Preface |
本書の第1章から第9章までは1945年~1946年に、その他は、第2部の第2章を除いて、全て1953年に執筆した(ものである)。 第2部第2章は、ノーベル文学賞を受賞した際(注:1950年12月)にストックホルムで私の行った講演である。私は 当初倫理学についての議論は「人間の知識」(Human Knowledge) 関する私の著書に含めるつもりでいたが、倫理学(ethics)を「知識」と見なすことができるという感触(the sense)には確信がもてなかったので、そうしないことに決めた。 本書には二つの目的がある。第一に、独断的でない倫理(ethic)を提示すること、第二に、この倫理を現在の様々な政治問題に適用することである。本書の第一部に展開されている倫理には、人を驚かすような独創的なものは何もないし、私も、私が諸政治問題に対して倫理的判断を下す際に、倫理的判断の客観性を信じていない以上、私には、そのような権利はないのだと常に批評家達から言われているという事実がなかったなら(except for ~という事実を除けば)、それを公表する価値があると考えるべきだったかどうかはよくわからない(I am not sure that)。私はこの批判を妥当なものとは考えない。しかし それが妥当でないことを明らかにするためには、必ずしも簡単には行かないが、ある程度詳しい(論理)展開(certain developments)が必要である。 この本の第二部は、完璧な政治理論であることを試みてはいない。私はこれまでの著書で政治理論の様々の部分を扱ってきたが、本書では、倫理学(ethics)と密接な関連がある部分に加え、今日差し迫った実際的重要性をもつような局面をのみを扱う(ことにする)。現実の諸問題を非個人的な大きな枠組に入れることによって、ただ単に今日的情況においてのみ眺められた場合よりも、これらの問題が、一層冷静に、さほど熱狂的にならず、かつ、不安や苛立ちはあまり抱かないで、眺められる可能性があだろうと、と私は期待している。 |
From R. Clark's B. Russell and His World, 1981. THE first nine chapters of this book were written in 1945 - 1946, the rest in 1953, except Chapter II of Part II, which was the lecture I gave in Stockholm on the occasion of receiving the Nobel Prize for Literature. I had originally intended to include the discussion of ethics in my book on "Human Knowledge," but I decided not to do so because I was uncertain as to the sense in which ethics can be regarded as "knowledge". This book has two purposes: first, to set forth an undogmatic ethic; and second, to apply this ethic to various current political problems. There is nothing startlingly original in the ethic developed in the first Part of this book, and I am not sure that I should have thought it worth while to set it forth, except for the fact that, when I make ethical judgments on political questions, I am constantly told by critics that I have no right to do so, since I do not believe in the objectivity of ethical judgments. I do not think this criticism valid, but to show that it is not valid requires certain developments which cannot be altogether brief. The second Part of this book does not attempt to be a complete theory of politics. I have dealt with various parts of the theory of politics in previous books, and in this book I deal only with those parts that, in addition to being closely related to ethics, are of urgent practical importance in the present day. I have hoped that, by setting our actual problems in a large impersonal framework, I may cause them to be viewed with less heat, less fanaticism, and a smaller amount of worry and fret than is easily possible when they are viewed only in a contemporary context. |