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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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序論 n.7

Human Society in Ethics and Politics, 1954, introduction, n.7

 

 政治理論が考慮しなければならない中心的な(諸)事実は、社会集団の性格に関係している。集団は、様々な面で異なる可能性がある。その中で、最も重要なのは、結束の原因、個人に対する集団の統制の強度、規模、及び、統治形態(という側面)である(注:勝部訳:誤訳あり)。このことから、権力の問題及びその集中と分散の問題へと導かれる。そうして、その問題は、おそらく、政治理論全体の中で最も重要なものであろう。この問題の難しさは、権力を集中するための(集中しなければならない)技術的な理由があるという事実から、しかし(=集中しなければならないが)、権力を持つ者はほとんど必ずといってよいほど権力を濫用するという事実から、生じる(のである)。 民主主義はこの問題を解決しようとする一つの試みであるが、必ずしもいつも成功する試みではない。私はこのような諸問題を私の著書『権カ- 一つの新しい社会的分析』(Power: a new social analysis. London: George Allen and Unwin Ltd. [1938))において考察した。

 組織や思考習慣が旧い制度に適している社会に対する新しい技術の影響(衝撃)から、非常に複雑な問題が数多く生ずる(a number of 数多くの)。そのようにして起こった,人類史上の2つの大規模な革命が存在している 第一は農業の導入であり、第二は科学的産業主義の導入であった。どちらの場合も、技術の進歩は人類の膨大な不幸の原因であった。農業は、農奴制(serfdom)、人身供犠女性の隷従専制的な帝国 -それらの帝国はエジプトの第一王朝からローマ帝国の滅亡にいたるまで入れ替わり立ち替わり続いた- を導入した(持ち込んだ)。科学技術の侵入から生じる害悪は、恐ろしいことに、今始まったばかりである。それらのうちで最大の害悪戦争が激しくなることであるが、それ以外にもいろいろある。天然資源の涸渇、政府による個人の自発性の破壊、中央の教育・宣伝機関による人心の支配-、これらは、科学が、伝統を介して旧時代に慣れ親しんでいた人間の心に与えた衝撃の結果として、しだいに増加しつつあるように見える主要な害悪のなかのいくつかのものである。現代の科学と技術(科学技術)は、支配者の権力を増大させ、そうして、かつて例のなかったことであるが、社会全体を、誰かひとりの人間の頭で考えられた計画にもとづいて創造することを可能にした(のである)。このことが可能になったために、組織・体制への愛に酔いしれるということにもなり、そうして、この陶酔にあっては、個人の基本的な諸要求は忘れられる。 それらの要求を正しく扱う方法を見出すことは、現代の主要課題の一つである。私は、政治理論のこの部門については、『科学的展望』(The Scientific Outlook,1931)の第 三部及び 『権威と個人』(Authority and the Individual, 1949)において考察した。
* 原注:私の『科学の社会への衝撃』(Impact of Science on Society, 1952)を参照のこと。

The central group of facts of which a political theory must take account is concerned with the character of social groups. There are various ways in which groups may differ. Among these, the most important are: cause of cohesion, purpose, size, intensity of the control of the group over the individual, and form of government. This leads to the question of power and its concentration or diffusion, which is perhaps the most important in the whole theory of politics. The difficulty of the question arises from the fact that there are technical reasons for concentrating power, but that those who have power are almost sure to abuse it. Democracy is an attempt to solve this problem, but is not always a successful attempt. I have considered this group of questions in my book Power: a new social analysis.

A number of problems of great complexity arise from the impact of new techniques upon a society whose organization and habits of thought are adapted to an older system. There have been two great revolutions in human history which came about in this way. The first was the introduction of agriculture ; the second, that of scientific industrialism. In each case the technical advance was a cause of vast human misery. Agriculture introduced serfdom, human sacrifice, the subjection of women, and the despotic empires which succeeded each other from the first Egyptian dynasty to the fall of Rome. The evils resulting from the intrusion of scientific technique are, it is to be feared, only just beginning. The greatest of them is the intensification of war, but there are many others. Exhaustion of natural resources, destruction of individual initiative by governments, control over men’s minds by central organs of education and propaganda, are some of the major evils which appear to be on the increase as a result of the impact of science upon minds suited by tradition to an earlier kind of world. Modern science and technique have enhanced the powers of rulers, and have made it possible, as never before, to create whole societies on a plan conceived in some man’s head. This possibility has led to an intoxication with love of system, and, in this intoxication, the elementary claims of the individual are forgotten. To find a way of doing justice to these claims is one of the major problems of our time. I have considered this part of political theory in Part III of The Scientific Outlook, and in Authority and the Individual.
* London: George Allen and Unwin Ltd.
* See my Impact of Science on Society.