バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第2章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 4
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第4章「神話と魔力」n.10 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 4: Myth and Magic, n.10 |
なぜ聖アウグスティヌスは、洗礼を受けていない幼児が地獄に行くと決めたのだろうか ? 私はそれが幼児への憎しみから来たとは思わない。むしろその心理的な根底には、彼の自分自身への憎しみがあったのだと私は考える。自己憎悪は時に思われるよりも一般的な感情であり、それは他者への残酷さとして表出しがちである。モロク神に自分の子供を犠牲(生贄)として捧げた人々は、自分たち自身がモロクの手によって苦しむべき存在だと感じていたが、子供の苦しみがモロクを満足させてくれることを望んでいたのである。 |
Why did St. Augustine decide that unbaptized infants go to Hell? I do not think it was from hatred of infants. I think the psychological root was hatred of himself. Hatred of oneself is a commoner emotion than is sometimes thought, and it is apt to find its outlet in cruelty towards others. The men who sacrificed their children to Moloch felt that they themselves deserved to suffer at his hands, but they hoped that their children's sufferings would satisfy him. |