バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第2章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 2
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第2章「政治的に重要な欲望」n.8 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 2: Politically important desires, n.8 |
しかし、権力愛にはより望ましい側面もある。知識の探求は、主に権力愛に突き動かされていると私は考える。あらゆる科学技術の進歩も同様である。政治においても、改革者は専制君主と同様に強い権力愛を持っているかもしれない。権力愛を動機として完全に否定するのは全くの誤りである。この動機によって有益な行動に導かれるかそれとも有害な行動に導かれるかは、(その人が置かれている)社会制度やその人の能力に依存する。あなたの能力が理論的または技術的なものであれば、知識や技術に貢献し、概して、あなたの活動は有益なものとなるだろう。あなたが政治家であれば、権力愛によって行動するかもしれないが、通常はこの動機は何らかの理由で現状よりも好む何らかの状態を実現させたいというあなたの願望に結びつくだろう。偉大な将軍は、アルキビアデスのように、どちら側で戦うかにはまったく無関心かもしれないが、ほとんどの将軍は自国のために戦うことを好み、従って、権力愛以外の動機も持っていた。政治家は、自分が常に多数派にいることに気づくほど、頻繁に立場を変えるかもしれないが、ほとんどの政治家は、一方の党より他方の党を好み、権力愛をこの好みに従属させている。可能な限り純粋な権力愛は、さまざまなタイプの人間に見られる。その一つのタイプは傭兵であり、ナポレオンはその最高の例である。ナポレオンは、コルシカ島よりもフランスをイデオロギー的に好んでいたわけではないと思うが、もしコルシカ島の皇帝になっていたら、フランス人を装うことで得たほどの偉大な人物にはならなかっただろう。しかし、このような人物も、虚栄心から大きな満足を得ることもあるため、純粋な例とは言えない。最も純粋なタイプは、「黒幕(影の実力者)」、つまり、王座の背後にいて公衆の面前には決して現れない権力者であり、「この操り人形たちは、誰が糸を引いているのかほとんど知らない」と密かにほくそ笑む人である。1890年から1906年までドイツ帝国の外交政策を牛耳ったホルスタイン男爵は、このタイプを完璧に示している。彼はスラムに住み、社交界には一切姿を見せず、皇帝のしつこさに抵抗できず一度だけ会ったことがあった以外は、皇帝に会うことも避けました。彼は宮廷服を持っていないという理由で、宮廷行事への招待はすべて断った。彼は、首相やカイザーの親しい人々の多くを脅迫できる秘密を手に入れており、彼は、富や名声を手に入れるためでも、その他の明白な利益を得るためでもなく、単に自分の好む外交政策を採用させるために脅迫の力を使った。東洋では、同じような人物は宦官には珍しくなかった。 |
But it has other sides which are more desirable. The pursuit of knowledge is, I think, mainly actuated by love of power. And so are all advances in scientific technique. In politics, also, a reformer may have just as strong a love of power as a despot. It would be a complete mistake to decry love of power altogether as a motive. Whether you will be led by this motive to actions which are useful, or to actions which are pernicious, depends upon the social system, and upon your capacities. If your capacities are theoretical or technical, you will contribute to knowledge or technique, and, as a rule, your activity will be useful. If you are a politician you may be actuated by love of power, but as a rule this motive will join itself on to the desire to see some state of affairs realized which, for some reason, you prefer to the status quo. A great general may, like Alcibiades, be quite indifferent as to which side he fights on, but most generals have preferred to fight for their own country, and have, therefore, had other motives besides love of power. The politician may change sides so frequently as to find himself always in the majority, but most politicians have a preference for one party to the other, and subordinate their love of power to this preference. Love of power as nearly pure as possible is to be seen in various different types of men. One type is the soldier of fortune, of whom Napoleon is the supreme example. Napoleon had, I think, no ideological preference for France over Corsica, but if he had become Emperor of Corsica he would not have been so great a man as he became by pretending to be a Frenchman. Such men, however, are not qtute pure examples, since they also derive immense satisfaction from vanity. The purest type is that of the Eminence Grise -- the power behind the throne that never appears in public, and merely hugs itself with the secret thought: "How little these puppets know who is pulling the strings.” Baron Holstein, who controlled the foreign policy of the German Empire from 1890 to 1906, illustrates this type to perfection. He lived in a slum; he never appeared in society; he avoided meeting the Emperor, except on one single occasion when the Emperor's importunity could not be resisted; he refused all invitations to Court functions, on the ground that he possessed no court dress. He had acquired secrets which enabled him to blackmail the Chancellor and many of the Kaiser's intimates. He used the power of blackmail, not to acquire wealth, or fame, or any other obvious advantage, but merely to compel the adoption of the foreign policy he preferred. In the East, similar characters were not very uncommon among eunuchs. |