バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』第2部[「情熱の葛藤」- 第2章- Human Society in Ethics and Politics, 1954, Part II, chapter 2
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第2部「情熱の葛藤」- 第2章「政治的に重要な欲望」n.2 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, part II: The Conflict of Passions, chapter 2: Politically important desires, n.2 |
人間の行動は全て、欲望や衝動によって促される。一部の真面目な道徳家によって提唱されている全く誤った理論があり、それは義務や道徳的原則のために欲望に逆らうことが可能だというものである。私がこの理論が誤りであると言うのは、誰も義務感から行動しないという理由ではなく、義務を果たすことを望まなければ義務感が人に影響を与えることはないという理由である。人が何をするかを知りたければ、彼らの物質的な環境だけではなく、むしろ彼らの欲望の全体系とそれらの相対的な強さを知らなければならない。 非常に強力であるけれども、一般的に政治的に大きな重要性を持たない欲望も存在する。ほとんどの男性は人生のある時期に結婚を望むが、通常、この欲望を満たすために政治的行動を取る必要はない。もちろん例外はある。サビニの女性達の略奪* はその好例である。また、北オーストラリアの開発が大きく遅れているのは、開発の仕事に従事すべき精力的な若者たちが、女性との社会的交流を完全に断たれることを嫌がっている(事実の)ためである。しかし、このような事例は稀であり、一般的に男性と女性がお互いに関心を持つことが政治に与える影響はほとんどない。 * 初期のローマは男性の市民が多く、女性が少なかったため、ローマの発展には人口の増加が必要だった。そこでローマの建国者ロムルスは、近隣のサビニ族を招いて祭りを開き、その最中にサビニの女性たちを強制的に連れ去り、彼らをローマの妻とした。】 |
All human activity is prompted by desire or impulse. There is a wholly fallacious theory advanced by some earnest moralists to the effect that it is possible to resist desire in the interests of duty and moral principle. I say this is fallacious, not because no man ever acts from a sense of duty, but because duty has no hold on him unless he desires to be dutiful. If you wish to know what men will do, you must know not only, or principally, their material circumstances, but rather the whole system of their desires with their relative strengths. There are some desires which, though very powerful, have not, as a rule, any great political importance. Most men at some period of their lives desire to marry, but as a rule they can satisfy this desire without having to take any political action. There are, of course, exceptions ; the rape of the Sabine women is a case in point. And the development of Northern Australia is seriously impeded by the fact that the vigorous young men who ought to do the work dislike being wholly deprived of female society. But such cases are unusual, and in general the interest that men and women take in each other has little influence upon politics. |