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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』11-08- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第11章:生産と分配 n.8

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 11: Production and Distribution, n.8


 第三の種類の財、即ち、ある人の所有が必然的に他の人の所有の妨げにならない財については、分配の問題はないはずであるが、実際には存在している。私が考えている第三の財は、子供の生きる喜びから、天才が作品を創作することや我々がその作品を鑑賞することに伴う最も洗練された精神的喜びに至るまで、非常に幅広いものである。ある人がそのような喜びを享受することが、他の人の喜びを妨げる限り、それは社会システムの改善可能な欠陥によるものである。例えば、健康はほぼ万人に享受されるべきものであるが、労働が過剰で医療(medicine)が高額の場合には、裕福な人々の特権となる。ジョージ・ランズベリーはポプラ地区当局(注:ポプラはイースト・ロンドンの貧困地区)に、法律で認められている以上に税率(the rates)を上げることで医療を改善するよう働きかけ、それによって乳幼児の死亡率を低下させた。このために、彼は投獄された。高等教育に依存する良いもの全ては、現在のところ、少数派の特権であり、かなりの余暇時間に依存するものも同様である。そのようにして、本質的には必要のない競争が現在行われているが、その救済策は倫理よりもむしろ政治にある。

As regards our third class of goods - namely, those in which one man’s possession does not interfere, of necessity, with that of another - there ought to be no problem of distribution, but, in fact, there is. The sort of goods that I am thinking of have a very wide range, from a child’s joy in living to the most refined mental delights in the creation or enjoyment of works of genius. In so far as one person’s enjoyment of such delights interferes with another’s, this is due to remediable defects in the social system. Health, for example, ought to be nearly universal, but where work is excessive and medicine expensive it becomes the prerogative of the well-to-do. George Lansbury induced the authorities in Poplar to improve medical care by raising the rates beyond what was legally permitted, and thereby diminished the infant death-rate. For this, he was sent to prison. All the good things that depend upon higher education are, at present, the prerogative of a minority; and so are those that depend upon considerable leisure. In such ways there is, at present, competition which is not essentially necessary, but the remedy lies in politics rather than in ethics.