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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』9-12 - Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第9章:倫理的知識は存在するか? n.12

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 9:Is there Ethical knowledge, n.12


 もしこれらの定義と命題が受け入れられるならば、あたかも科学の命題であるかのように、同様の意味で真 (または偽) である倫理命題の一貫した体系が提供される。

 困難(難しい問題)が主に上記のなかの最初の命題に関係していることは明らかである。それゆえ、私達はそれをさらに詳しく調べる必要がある。

 これまでの章で、異なる時代の異なる社会が多様な行為を承認してきたことを見てきた。 原始的な共同体は、発展のある段階で、人食いや人身御供(生贄)を承認した。 スパルタ人は同性愛を承認したが、ユダヤ人やキリスト教徒にとってはそれは忌まわしいものであった。 17 世紀の末頃まで、ほぼ誰もが高名な魔女を火刑にすることを承認したが、現在ではそれは無意味な残虐行為であると見なされている。 しかし、これらの違いは、行動の結果(効果)に関する信念の違いに根ざしていた。人身御供は豊作を促進すると考えられていた。 スパルタ人は、同性愛は戦場での勇気を促進すると考えていた。 もし魔女が中世に信じられていたような邪悪な力を持っていると(現在の私達が)信じるなら、私達は今でも魔女の処刑を承認するかもしれない。 これらの点における私達と他の世代との違いは、行動の行動の結果(効果)に関する私達の信念と彼らの信念との違いに帰せられる。 彼らが非難した行為は、彼らの意見ではある結果(効果)を与えるものであり、(もしそのような結果が本当に起こるのであれば)私達はそのような行動の結果(効果)はできれば避けるべきであるという考えで彼らに同意するだろう。

These definitions and propositions, if accepted, provide a coherent body of ethical propositions, which are true (or false) in the same sense as if they were propositions of science.

It is clear that the difficulties are mainly concerned with the first proposition of the above series. We must therefore examine it more closely.

We have seen in previous chapters that different societies in different ages have given approval to a wide diversity of acts. Primitive communities, at a certain stage of development, approved of cannibalism and human sacrifice. Spartans approved of homosexuality, which to Jews and Christians was an abomination. Until the late seventeenth century, almost everybody approved of the burning of reputed witches, which we now regard as senseless cruelty. But these differences were rooted in differences of belief as to the effects of actions. Human sacrifice was supposed to promote fertility. The Spartans thought that homosexuality promoted courage in battle. We might still approve of the execution of witches, if we believed that they had the maleficent powers with which they were credited in the Middle Ages. The difference between ourselves and other ages in these respects is attributable to a difference between our beliefs and theirs as to the effects of actions. The actions which they condemned were such as, in their opinion, would have certain effects, and we agree with them in thinking that such effects are to be avoided if possible.