バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』9-10 - Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)
『ヒューマン・ソサエティ』第9章:倫理的知識は存在するか? n.10 |
Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 9:Is there Ethical knowledge, n.10 |
倫理に関して私に同意しない別の人は、私の承認に反対するかもしれない。 彼は、「その行為を責めるべきではなかった」、あるいはそれに相当するようなことを言って、一つの判断のような形で自分の感情を表現するだろう。 しかし、私達の現在の理論に立てば、彼はまだ感情を表現している(だけである)。 彼も私も何の主張もしていない。従って、私達の対立は理論的なものではなく、実際的なものにすぎない。 もし「正しい(right)」を定義するなら問題は異なってくる。 その時には、私達は『これは正しい』という判断を下すことができる。私達の定義が逆説的な結果を持つべきではないとしたら(持たないためには)、「正しい」の定義は、通常、ある行為が私達の定義に従って正しいとされる場合には、私達が承認という感情を抱くものであり、間違っているとされる場合には、私達が不承認という感情を抱くものでなければならない。こうして、私達は、一般的に承認(または不承認)される行為のできるだけ多くに共通する性質(property)を求めるようになる。もし全ての行為にそのような共通の性質があれば、それを「正しい」と定義することにためらいはないはずである。しかし、それほど好都合なものは見当たらない。私達が発見するのは、人々が承認という感情を抱く行為のほとんどは、ある共通の性質を持っており、この性質を持たない例外的な行為は、人々がその例外的な性格をはっきりと認識するようになると、もはや承認されなくなる傾向があるということである。そして、そのような行為に対する承認は、ある意味で間違いであると言えるかもしれない。 |
Another person, who disagrees with me about ethics, may disapprove of my approval; he will express his feeling in what seems to be a judgment, saying “you ought not to have blamed that act”, or something equivalent. But on our present theory he is still expressing an emotion; neither he nor I is making any assertion, and therefore our conflict is only practical, not theoretical. If we define “right”, the matter is different. We can then have "a judgment "this is right". If our definition is not to have paradoxical results, our definition of “right” must be such that usually, when an act is right according to our definition, it is one towards which we feel the emotion of approval, and when it is wrong, it is one towards which we feel disapproval. We are thus led to seek for some common property of as many as possible of the acts commonly approved (or disapproved). If all had such a common property, we should have no hesitation in defining this as “right”. But we do not find anything quite so convenient as this. What we do find is that most of the acts towards which people feel the emotion of approval have a certain common property, and that the exceptional acts, which have not this property, tend to be no longer approved of when people have become clearly aware of their exceptional character. We may then say, in a sense, that approval of such acts is mistaken. |