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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第6章:道徳的義務 n.28

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 6: Moral obligation, n.28


 このルールを侵害することなく、私達は個人を様々なクラス(階層/集団)で区別することが可能であろう。倫理哲学において最も一般的な区別は、高潔な(有徳の)人間と罪人との間(の区別)であろう。多くの神学者は、正義はそれ自体が善であり、それゆえ、善人(the good will)は永遠の至福を受け継ぎ、悪人(the wicked)は永遠の苦しみ(拷問)を受けるという考えを抱いてきた。この世の人生において、善人には報いを、悪人には罰を ー 罰の目的は、完全に抑止的あるいは改革的なものではなく、部分的には純粋に報復的なものであるー を与えることによって、神の定めをできる限り模倣することことは、私たちの義務であると、神学者達は考えてきた。このような考え方は、以前と比べればずっと少なくなった。現在では、ほとんどの人が、刑法は犯罪の防止を目的とするものだと考えており、地獄に対する信仰は捨て去られたか、薄らいでいる。しかし、ある種の人間を愛し、他の種の人間を憎むべきあり、絶対的な意味において、憎むべき人間の欲望を満たすことは悪であり、その欲望を阻止することは善である、という考え方は、論理的には、依然として可能なままである(生き続けている)。この見解に反対するものがあろうか。

We might, without infringing this rule, make distinctions among different classes of individuals. The commonest distinction, in ethical philosophy, would be between virtuous men and sinners. Many theologians have held that justice is a good per se, and that, on this account, the good will inherit eternal bliss while the wicked will suffer eternal torture. In this terrestrial life, it is our duty - so these theologians have held - to imitate the Divine decrees as far as we can, by conferring rewards upon the good and punishments upon the wicked - punishments of which the purpose is not wholly deterrent or reformatory, but in part purely retributive. This view is much less common now than in former times: most men, now-a-days, regard the criminal law as having the prevention of crime for its purpose, and the belief in hell has been abandoned or grown dim. But it remains a logically possible view that we ought to love some kinds of men and hate other kinds, in the absolute sense that the satisfaction of the desires of those whom we are to hate is to be reckoned an evil, and the thwarting of their desires is to be reckoned a good. What is there to be said against this view?