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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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第1章 n.6

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 1, n.6

 

 倫理的信念には、記録された歴史を通して(一貫して)2つの非常に異なる源泉がある(があった)。ひとつは政治的なものであり、もうひとつは個人的な宗教的・道徳的な強い信念に関係するものである(であった)。『旧約聖書』においては、この2つ(の源泉)はまったく別々に、ひとつは(モーゼの)律法(the Law) として、もう一つは預言者として現れている。中世においては、ヒエラルキー(階層化された聖職者制度)によって植え付けられた公的な道徳と、偉大な神秘主義者達によって教えられ実践された個人的な神聖さとの間に、同様の区別があった。我々の時代(現代)においても、同様の二重性は存続している。クロポトキン(P. A. Kropotkin.1842-1921、ロシアの無政府主義者)が、ロシア革命の後、長期の追放を解かれて帰国した時、彼がロシアに生まれつつあるのを見たのは、彼の夢みたロシアではなかった。彼が夢みていたのは、自由で、自尊心のある個人がゆったりと結合した共同体であった。しかし、創造されつつあったのは、 強力な中央集権的国家であり、そこでは個人は単に(全体=国家)のための手段と見なされていた。個人道徳と市民道徳とのこの二重性は、妥当な倫理学説であれば必ず考慮しなくてはならないものの一つである。市民道徳がなければ共同体は亡び、また個人道徳がなければ共同体の存続も価値を失う。従って、市民道徳と個人道徳とは良き世界のためには等しく必要不可欠なものである。

Ethical beliefs, throughout recorded history, have had two very different sources, one political, the other concerned with personal religious and moral convictions. In the Old Testament the two appear quite separately, one as the Law, the other as the Prophets. In the middle ages there was the same kind of distinction between the official morality inculcated by the hierarchy and the personal holiness that was taught and practised by the great mystics. In our own day the same duality persists. When Kropotkin, after the Russian Revolution, was able to return from his long exile, it was not the Russia of his dreams that he found being born. He had dreamed of a loosely knit community of free and self-respecting individuals, but what was being created was a powerful centralized State, in which the individual was regarded merely as a means. This duality of personal and civic morality is one of which any adequate ethical theory must take account. Without civic morality communities perish; without personal morality their survival has no value. Therefore civic and personal morality are equally necessary to a good world.