バートランド・ラッセル(著)『社会改造の原理』第1章 n.2
* 出典:バートランド・ラッセル(著),市井三郎(訳)『社会改造の原理』(河出書房新社版『世界の大思想』v.26,1969年8月刊。pp.1-155)* 原著: Principles fo Social Reconstruction, 1916
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マクダフよ,かかってこい。しかし衝動が,これほど強烈で無謀なことは稀である。たいていの人々は,自分の衝動が強烈な場合には,注意力の潜在意識的な選択性によって,その衝動を満たすことから快的な諸帰結が派生するんだ,とうまく自分自身にいいくるめてしまうのがふつうである。さまざまな哲学の全体,倫理的評価の諸体系の全体が,このようにしてでき上ってくる。その諸体系は,衝動に奉仕するような種類の思想が具現したものであり,それが狙いとするところは,衝動に耽溺するためのうわべだけ合理的な根拠を提供することにある。正真正銘ほんものといえる思想は,好奇心という知的衝動 --ものごとを知りかつ理解しようとする欲望を導びき出す衝動-- から産まれる思考だけである。ところが思想としてまかり通っている大部分のものは,なんらかの知的でない衝動にうながされたものであり,「この衝動を満足させるとしても,われわれは失望したり他人に害を及ぼしたりすることにはならぬだろう」などと自分自身にいいくるめるための手段にすぎないのだ。 ・・・。 |
... Grown men like to imagine themselves more rational than children and dogs, and unconsciously conceal from themselves how great a part impulse plays in their lives. This unconscious concealment always follows a certain general plan. When an impulse is not indulged in the moment in which it arises, there grows up a desire for the expected consequences of indulging the impulse. If some of the consequences which are reasonably to be expected are clearly disagreeable, a conflict between foresight and impulse arises. If the impulse is weak, foresight may conquer; this is what is called acting on reason. If the impulse is strong, either foresight will be falsified, and the disagreeable consequences will be forgotten, or, in men of a heroic mould, the consequences may be recklessly accepted. When Macbeth realises that he is doomed to defeat, he does not shrink from the fight; he exclaims:- Lay on, Macduff,But such strength and recklessness of impulse is rare. Most men, when their impulse is strong, succeed in persuading themselves, usually by a subconscious selectiveness of attention, that agreeable consequences will follow from the indulgence of their impulse. Whole philosophies, whole systems of ethical valuation, spring up in this way; they are the embodiment of a kind of thought which is subservient to impulse, which aims at providing a quasi-rational ground for the indulgence of impulse. The only thought which is genuine is that which springs out of the intellectual impulse of curiosity, leading to the desire to know and understand. But most of what passes for thought is inspired by some non-intellectual impulse, and is merely a means of persuading ourselves that we shall not be disappointed or do harm if we indulge this impulse. |